Näin Nokian paluu mobiililaitemarkkinoilla tapahtuu vain puolisen vuotta sen jälkeen, kun rankasti tappiollisesta puhelinliiketoiminnasta viimein päästiin eroon keväällä yrityskaupan valmistumisen jälkeen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Miksi Nokia palaa jo laitemarkkinoille? Mobiili.fin haastatteleman Nokian uudesta tuotteista vastaavan johtajan Sebastian Nyströmin mukaan syy on yksinkertainen.
”Totesimme, että on paljon ihmisiä, joilla on tunnesidettä Nokiaan ja sen mobiililaitteisiin. Ihmiset ovat halunneet meidät takaisin mukaan tähän bisnekseen”, kommentoi Nyström.
Nokia toimii uuden laitteensa kanssa täysin eri tavalla kuin aiemmin: koska Nokialla ei ole enää omaa laitevalmistusta tai edes jakeluverkostoa, on uuden N1-tabletin takana erittäin merkittävänä kumppanina taiwanilainen Foxconn, joka on tullut tunnetuksi myös Applen iPhonen valmistajana. Uudessa toimintamallissa Nokian riski on oleellisesti pienempi, sillä se ei kanna vastuuta kuin pienestä osasta kehityksestä ja saa osansa tuloina brändinsä ja muiden asioiden tarjoamisesta kuvioon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokia N1 tuleekin markkinoille ensimmäiseksi Kiinassa, vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä. Tämän jälkeen saatavuutta aiotaan lähteä laajentamaan harkiten. Nokian brändiä pidetään edelleen vahvana Kiinassa – N1 toimiikin myös mittarina, kuinka vahva sen vaikutus käytännössä yhä on.
Nokian palkkalistoilla olevat tuotekehittäjät ovat tehneet N1:n osalta enemmän työtä teollisen muotoilun sekä ohjelmiston puolella, kun taas Foxconnin harteilla on ollut myös laitteen valmistuksen suunnittelun ja hoitamisen sekä jakelun ohella myös pääosin insinöörityö itse laitteen kehityksessä. Yhteistyö on kuitenkin luonnollisesti ollut tiivistä. Nokia antaa laitteelle tunnetun nimensä. Foxconnin jakeluverkosto muualla kuin Aasiassa on ohut, mikä hankaloittaa myynnin laajentamista muun muassa Euroopassa.
Nokialle N1 edustaa todennäköisesti myös suuremman laitekatraan alkua. Nyström painotti, kuinka kyseessä on nimenomaan ”uuden alku”. Vaikka luonnollisesti tulevista tuotteista ei tietoa vielä paljasteta, jotain kuitenkin lienee siis luvassa.
Helppoa tilannetta ei Nokia markkinoilla kohtaa tableteissakaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Markkinat ovat todella kilpaillut melkein kaikissa segmenteissä”, Nyström myönsi. ”Jos kuitenkin mietitään kokonaisuutta, N1:n tyylipuhtaita linjoja, kaunista muotoilua, on se laite, jossa asiat ovat balanssissa ja markkinoilla on kysyntää tällaiselle. ”Jos juuri tämän laitteen laittaa monen Android-tabletin viereen, niin tämä erottuu joukosta.”
Tablettimarkkinatkin ovat Nokian näkemyksen mukaan vasta nyt kypsymässä. ”Tämän kokoiset tabletit ovat hyvin kysyttyjä. Monella on eri laitteita ja he käyttävät niitä kaikkia.”
Nyström antoi ymmärtää, että laitteen kehitystyö on tehty huhtikuun lopulla toteutetun Microsoft-kaupan jälkeen. Nyström itse kertoi olleensa heti huhtikuun lopulla Taiwanissa luomassa pohjaa kehitystyölle. Uusissa tuotteissa tabletilla lähdettiin liikkeelle, kun oli pohdittu missä aikataulussa eri laitteissa voidaan edetä.
Nokia N1:n sisältämän Z Launcher -käyttöliittymän osalta pääosa kehitystyöstä on tehty Yhdysvaltain Piilaaksossa Nokian kehityskeskuksessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Nokian visio on, että koko maailmasta tulee ohjelmoitava. Näitä sovelluksia ja toimintoja täytyy ohjata jollain. Miten pystyy hallitsemaan satoja applikaatioita? Tähän Nokia N1 on yksi ratkaisu”, summaa Nyström. ”Tulimme Slushiin. Haluamme näyttää, että yrittänyttä ei laiteta.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »