Pelit ovat olleet suomalaisen mobiilisovelluskentän toistaiseksi ylivoimaisesti suurin, jollei lähes ainoa menestysalue. Muissa varsinaisissa kuluttajasovelluksissa suuria kansainvälisiä suomalaismenestyksiä ei toistaiseksi ole nähty.
”Pahoja takaiskuja on ollut”, kommentoi pitkän linjan mobiilianalyytikkona kannuksensa hankkinut Tero Kuittinen.
Hyvistä, kansainvälistyneistä suomalaismenestyksistä kuluttajasovelluksissa on vaikea löytää esimerkkejä. Kuittinen nostaa oman käyttönsä perusteella esille Camu-kamerasovelluksen sekä oululaisen Primesmithin Eyejewelryn, jolla voi luoda yksilöllisiä 3D-printattuja koruja. Kuittisen mukaan pelien jatkoksi kuvankäsittelystä voikin nousta menestysalue suomalaisille sovelluksille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Toivon, että suomalainen sovellusbisnes laajenisi pelien ulkopuolelle. Kaikkihan voivat hyödyntää peliliiketoiminnassa hankittua osaamista muillakin alueilla. Valokuvien jakaminenkinhan on tavallaan peli, jossa voidaan kilpailla esimerkiksi tykkäyksien määrällä.
Suomi on kuitenkin leimallisesti yhteensä jo satojen ja pian kymmenien merkittävimpienkin peliyhtiöiden maa. Supercell porskuttaa, mutta toisaalta Roviolla ollaan otettu jo takapakkiakin.
Kuinka kauan suomalaisen pelijätin Supercellin huippumenestys voi jatkua? Jo nyt sen pysyvyys tuottolistojen kärkisijoilla on ollut yllättävän pitkä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Supercellin liikevaihto on noussut edelleen syyskuussakin. Liikevaihdon nousu on jatkunut paljon pidempään kuin kukaan ensin luuli. Clash of Clansinkin liikevaihto kasvaa yhä edelleen kuukausi kuukaudelta. Tuhansista muiden tekemien klooneista yksikään ei ole onnistunut lyömään läpi”
Mikä menestyksen selittää? ”Supercell onnistui luomaan ensimmäisenä peliinsä vahvan heimoidentiteetin ja on onnistunut lukitsemaan ne, jotka ovat valmiita maksamaan pelaamisestaan paljon. Suurin osa pelaajista käyttää rahaa vain yhdessä pelissä”
Näin Supercell on onnistunut tekemään peleistään hyvin pitkäaikaisia yleensä niin hittivetoisessa pelibisneksessä.
Rovion ja Supercellin jatkoksi Suomesta ei vielä ole tullut jättimenestystä peleissäkään. Tällä hetkellä kenties lupaavimmalta tulokkaalta pelimaailmassa vaikuttaa Slushin yhteydessä 5 miljoonan dollarin lisärahoituksesta kertonut Seriously, jonka ensimmäinen Best Fiends -peli on saanut hyvän alkuvastaanoton.
Suuret odotukset eivät suomalaisessakaan pelimaailmassa aina täyty: vuosi sitten Slushin yhteydessä kohkattiin uuden Grand Cru -peliyhtiön Supernauts-pelistä, josta ei kuitenkaan lopulta tullut hittiä. ”Se on esimerkki siitä, miten brutaali tämä markkina on hyvillekin tekijöille.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Peleissä tällä hetkellä liikkeellä on useampia tuoreita trendejä: liikkeelle lähdössä ovat niin sanotut korkeamman luokan ja parempien graarikoiden raskaammat pelit, kuin myös toisaalta kasinopelit sekä muiden viihdemuotojen lisensseihin perustuvat pelit. Kasinopeleissä suomalainen Huuuge Games on niittänyt menestystä. Yhdysvaltojen sovelluskaupoissa eniten tuottavien sovellusten TOP20-listalla on jo 6-7 kasinopelipohjaista sovellusta, vaikka suuremmat ja perinteisemmät pelialan toimijat niitä yhäkin jopa halveksuvat.
Lisenssipeleistä Kuittisella on lähempääkin kokemusta: hän toimii suomalaisen Next Games -peliyhtiön neuvonantajana. Yhtiön strategiaan kuuluvat sekä lisenssi- kuin myös omat pelit. Kuittisen mukaan pelibisneksessä hajauttaminen eri toimintoihin on järkevää. ”Mitä enemmän pystyy monipuolistumaan, sen parempi. Se luo tavallaan myös suojaverkon, jos pohjalla oleva TV-sarja on suosittu.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »