Applen muutama viikko sitten julkaisema Apple Pay -järjestelmä saattaa tuoda mobiilimaksamisen suuren yleisön suosioon, arvelee New York Times. Vuosien ajan teknologiayritykset ovat haaveilleet tulevaisuudesta, jossa ihmiset hylkäävät lompakkonsa ja hoitavat maksunsa älypuhelimellaan, mutta vuosien aikana tätä ei ole tapahtunut. Näin kirjoittaa NY Times ja arvelee, että Apple saattaa nyt olla oikeilla jäljillä.
Eräät suuret liikkeet Yhdysvalloissa ovat huomanneet mobiilimaksamisen suosion lisääntyneen viime viikkojen aikana, ja myös kilpailijat Google sekä yhdysvaltalaisoperaattoreiden Softcard ovat lisänneet suosiotaan, kiitos Apple Payn ja sen saaman suuren yleisön huomion.
McDonald’sin 14 000 pikaruokaravintolaa Yhdysvalloissa ottavat vastaan Apple Pay -maksuja, ja yhtiön mukaan Apple Pay kattaa tällä hetkellä jo puolet kaikista lähimaksuista ketjun ravintoloissa. Walgreens-apteekkiketju taas kertoo mobiilimaksamisten määrän kaksinkertaistuneen Apple Payn julkaisun jälkeen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
NY Timesin mukaan Apple Pay on vielä kaukana hallitsevasta maksujärjestelmästä, mutta sen mukaan ketjujen luvut saattavat olla viitteitä suuren yleisön innosta siirtyä kortti- ja käteismaksuista mobiilimaksamiseen. Forrester Researchin analyytikko Denée Carringtonin mukaan Applen etuina ovat sen brändin vahvuus sekä Apple Pay -järjestelmän helppous sekä myyjille että asiakkaille. Carringtonin arvelee, ettei Apple Pay mullista mobiilimaksamista yhdessä yössä, mutta toteaa, ettei vastaavaa ole nähty muiden mobiilimaksujärjestelmien kanssa.
Aivan kaikki eivät kuitenkaan ole vakuuttuneita mobiilimaksamisesta. Toys ”R” Us -ketjun 870 lelukauppaa Yhdysvalloissa ottavat vastaan Apple Pay -maksuja, mutta vaikka ketjun liikkeissä mobiilimaksamisen suosio on lisääntynyt, on se edelleen melko vähäistä. Toys ”R” Usilta arvellaan, että asiakkaat ovat vasta opettelemassa uutta maksumahdollisuutta.
Kuitenkin kilpailijat, kuten AT&T:n, T-Mobilen ja Verizonin yhteinen Softcard-järjestelmä sekä Googlen Wallet-palvelu ovat saaneet osansa mobiilimaksamisen lisääntyneestä suosiosta. Softcardin toimitusjohtaja Michael Abbottin mukaan Apple Pay on ollut merkittävä myötätuuli heidän palvelulleen, ja Applen ansiosta monet yritykset ovat myös kiinnostuneet tukemaan mobiilimaksamisessa käytettävää NFC-teknologiaa. Softcardin maksusovellusta on ladattu aiempaa enemmän ja vanhatkin asiakkaat ovat innostuneet käyttämään sovellusta aiempaa ahkerammin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »