Oman elämän tapahtumien jakaminen erinäisissä sosiaalisissa medioissa on monelle mobiilikäyttäjälle arkipäivää. Tämä jatkuva yhteydenpito muokkaa pikkuhiljaa elämänrytmiämme. Tulevana jouluna, kun perheet ja suvut kokoontuvat yhteen ruoan ja lahjojen äärelle, saattaakin olla kannattavaa sopia, milloin mobiililaitteen käyttö ja kuulumisten jakaminen on suotavaa.
Microsoftin teettämän kyselyn mukaan Yhdysvalloissa jo 75 prosenttia lapsiperheiden vanhemmista päivittää sosiaalista mediaa suvun kokoontuessa juhlapyhien viettoon. Naiset (78 prosenttia) ovat miehiä (71 prosenttia) innokkaampia jakamaan kuulumisiaan. Samoin tarkastelun nuorimmat ikäluokat, eli 18-33 vuotiaat, käyttävät iäkkäämpiä ihmisiä aktiivisemmin sosiaalisia palveluita.
57 prosenttia vanhemmista näkee Yhdysvaltain kyselyn perusteella suotuisana lasten viihtymisen digilaitteiden seurassa suvun kokoontuessa juhlapyhien aikana. Neljäsosa vanhemmista sanoi lastensa käyttävän digilaitteita juhlapyhien aikana jopa enemmän kuin tavallisesti. Lisäksi 72 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä digilaitteita lasten viihdyttämiseen perheen matkustaessa juhlapyhien viettoon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vapaa-ajan viestittelyn lisäksi mobiililaitteet mahdollistavat työasioiden hoitamisen juhlien ohella. Sosiaalisen median päivittämisen katsottiin kuitenkin olevan yleisesti hyväksytympää kuin työsähköposteihin vastaamisen. Miehet suhtautuvat työasioiden hoitamiseen naisia myönteisemmin.
”Myös meillä kokemuksia halutaan jakaa ajantasaisesti ja suuremmalle joukolle kuin oma perhe tai koolla oleva suku”, toteaa sosiologian professori Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta. Wilskan mukaan Suomessa käytetään digilaitteita paljolti samoihin tarkoituksiin kuin Yhdysvalloissa. ”Sosiaalista mediaa päivitetään ahkerasti etenkin lomilla, ja monet lukevat ammatista riippuen myös työsähköposteja. Lapset viettävät myös meillä yhä enemmän aikaa digilaitteiden parissa, joskin sosiaalisissa tilanteissa, kuten juhlapyhinä, painopiste on meillä enemmän yhteisen ajan vietossa”, Wilska kuvailee.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »