Applen heinä-syyskuun tulos oli odotuksia parempi. Sekä yhtiön liikevaihto että osakekohtainen tulos, kuin myös iPhone-myyntiluvut ylittivät selkeästi niin analyytikko-odotukset kuin myös vuodentakaiset numerot – itse asiassa tulosnumerot olivat historian suurimmat heinä-syyskuun neljännekselle.
”Tilikautemme 2014 menee ennätyskirjoihin, sisältäen suurimman iPhone-lanseerauksen ikinä iPhone 6:lla ja iPhone 6 Plussalla”, kommentoi Applen toimitusjohtaja Tim Cook tulosta. Applen tilikausi poikkeaa kalenterivuodesta ja päättyi syyskuun lopulla. ”Hämmästyttävillä innovaatioilla uusissa iPhoneissamme, iPadeissamme ja Maceissamme, kuin myös iOS 8:ssa ja OS X Yosemitessa, suuntaamme kohti joulukautta Applen kaikkien aikojen vahvimmalla tuotemallistolla. Olemme äärettömän innoissamme Apple Watchista ja muista loistavista tuotteista ja palveluista, jotka ovat luvassa vuodelle 2015.”
iPhone-toimitukset olivat nyt kolmessa kuukaudessa 39,3 miljoonaa kappaletta, mikä ylitti 38 miljoonan analyytikko-odotukset ja merkitsi mukavaa 16 prosentin kasvua viime vuoden kolmannen neljänneksen 33,8 miljoonasta iPhonesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple toi uudet iPhone 6:n ja iPhone 6 Plussan myyntiin neljänneksen lopulla, ensimmäisillä markkinoilla 19. syyskuuta alkaen. Aiemmin Apple kertoi avausviikonlopun kolmen päivän myynnin olleen yli 10 miljoonaa puhelinta. Applen mukaan jos tarjonta olisi vastannut kysyntää, olisi se voinut myydä enemmänkin, ja lisäksi merkittävä osa syyskuun puolella ennakkoon myydyistä, myöhemmin toimitettavista puhelimista kirjautuu toimituslukuihin vasta kuluvalla neljänneksellä eivätkä ne näin ollen näy vielä nyt julkaistuissa tulosnumeroissa.
iPadien osalta edellisten neljännesten myynnin taantuminen sai yhä jatkoa. Toimitukset olivat nyt 12,3 miljoonaa kappaletta analyytikoiden odotettua 13 miljoonaa.
Uudet iPadit, iPad Air 2:n ja iPad mini 3:n, Apple julkisti viime viikolla ja ne tulevat myyntiin lokakuun aikana. Markkinoilla ei niistäkään odoteta merkittävää vetoapua vaisuun iPad-myyntiin vuodentakaisiin lukuihin nähden. Vuoden 2010 lanseerauksen jälkeen huikealla tavalla kasvanut iPad-myynti on jäänyt junnaamaan paikalleen ja jopa alkanut supistua useiden eri tekijöiden summana. Laitteet eivät ole alun jälkeen kehittyneet niin nopeasti, että niiden uusimiseen olisi usein tarvetta, älypuhelinten koon kasvu ja samalla myös perinteisten kannettavien solakoituminen ovat kaventaneet tabletin elintilaa ja kilpailijat, myös selvästi halvemmissa hintaluokissa, ovat vahvistuneet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple teki liikevaihtoa kolmannella neljänneksellä 42,12 miljardia dollaria (noin 33 miljardia euroa), kun vuosi sitten liikevaihto oli 37,5 miljardia dollaria. Kasvua myynnissä kertyi siis reilut 12 prosenttia. Analyytikot odottivat nyt 39,85 miljardin dollarin liikevaihtoa. Bruttokate nousi 38 prosenttiin viime vuoden kolmannen neljänneksen 37 prosentista.
Viivan alle jäävää nettotulosta Apple teki neljänneksellä 8,5 miljardia dollaria (noin 6,6 miljardia euroa) eli miljardin enemmän kuin vuosi sitten. Liikevoitto oli 11,2 miljardia dollaria (noin 8,7 miljardia euroa).
Osakekohtaista tulosta Apple keräsi 1,42 dollaria verrattuna vuodentakaiseen 1,18 dollariin (+20 %). Parantuneen nettotuloksen ohella Applen osakekohtaista tulosta nostaa myös pienentynyt osakemäärä, kun Apple on ostanut takaisin omia osakkeitaan osana pääoman palautusohjelmaansa. Analyytikot olivat odottaneet vain 1,31 dollarin osakekohtaista tulosta, joten Apple löi odotukset selvästi.
Mac-tietokoneita Apple toimitti 5,5 miljoonaa kappaletta. Vaihteeksi erittäin hyvin sujunut Mac-myynti peilaa heikon iPad-myynnin kanssa: monille riittääkin suuremman älypuhelimen rinnalle ehkä uusi kannettava tietokone, eikä tablettia uusitakaan. Tosin kokonaisuutena PC-markkina on laskussa, vaikka Apple teki nyt kaikkien aikojen Mac-myyntiennätyksensä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
iTunesin, ohjelmistojen ja palvelujen liikevaihto kasvoi 4,26 miljardista dollarista 4,61 miljardiin. iPodien myynti laski 3,5 miljoonasta 2,6 miljoonan kappaleeseen.
Maantieteellisesti vuodentakaiseen nähden Applen myynti oli vahvinta Amerikoissa (Pohjois- ja Etelä-Amerikka) 17 prosentin liikevaihdon kasvulla ja Euroopassa 19 prosentin kasvulla. Näissä luvuissa näkyy onnistunut iPhone 6 -lanseeraus. Kiinassa myynti kasvoi vain yhdellä prosentilla, kun uudet iPhonet eivät siellä viime vuodesta poiketen nyt tulleet tarjolle ensimmäisessä aallossa. Japanissa myynti kasvoi viime heinä-syyskuuhun verrattuna vain 5 prosentilla, mutta tämän vuoden huhti-kesäkuuhun nähden vahvat 37 prosenttia. Kaiken kaikkiaan huonoiten Applella menee Kiinan ja Japanin ulkopuolisessa Aasiassa, jossa myynti supistui sekä vuodentakaiseen (-3 %) sekä edeltävään neljännekseen (-11 %) nähden heinä-syyskuussa.
”Vahva liiketoiminnan kehitys oli 20 prosentin osakekohtaisen tuloksen kasvun ja ennätysmäisen 13,3 miljardin dollarin liiketoiminnan kassavirran takana syyskuun neljänneksellä”, kommentoi Applen talousjohtaja Luca Maestri. ”Jatkoimme aggressiivisesti pääomanpalautusohjelmamme toteuttamista, käyttäen yli 20 miljardia neljänneksellä, mikä nosti kumulatiiviset palautukset 94 miljardiin dollariin.”
Kuluvalta jouluneljännekseltä Apple odottaa 63,5-66,5 miljardin dollarin liikevaihtoa sekä 37,5-38,5 prosentin bruttokatetta. Applen edellinen iPhone-toimitusennätys on viime vuoden jouluneljänneksen 51 miljoonaa kappaletta – kuluvalta neljännekseltä haetaan jo yli 60 miljoonan lukemia. Applen ohjeistuksen mukaan yhtiö odottaa kuluvasta neljänneksestä kaikilla mittareilla sen historian parasta. Samaan aikaan kasvultaan hyytyneillä älypuhelinmarkkinoilla muut ovat vaikeuksissa: tähän asti Applen rinnalla toisena tähtenä loistaneen Samsunginkin tuloskehitys on kääntynyt mollivoittoiseksi – Apple valtaa markkinoita ylähintaluokissa ja kiinalaiset halpakategoriassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
iPhone
Applen toimittamat 39,3 miljoonaa iPhonea tuottivat 23,7 miljardin dollarin liikevaihdon (+21 %). iPhonen keskihinta oli näin 603 dollaria, missä on nousua 26 dollaria vuodentakaiseen nähden. Korkeamman keskihinnan takana voidaan nähdä olevan iPhone 6:n parempi saatavuus lanseerauksessa sekä uusi iPhone 6 Plus -malli, jonka hinta on aiempia vaihtoehtoja kalliimpi.
iPhone-myynti loppuasiakkaille kasvoi 26 prosenttia eli enemmän kuin Applen toimitukset, mikä tarkoittaa varastojen pienentyneen. Applen mukaan erityisesti iPhone 6 Plussan tarjonta ei riitä vastaamaan kysyntään toistaiseksi. Kokonaisuutena iPhone 6 -lanseerausmyynti on ollut ”huomattavasti korkeampaa” kuin viime vuonna iPhone 5s:n myynti.
Apple on vahvasti iPhone-yhtiö: sen osuus koko yhtiön liikevaihdosta oli nyt reilut 56 prosenttia, minkä lisäksi iPhone on arvioiden mukaan vielä Applen keskimääräistä liiketoimintaa kannattavampaa, joten sen osuus tuloksesta on jopa noin kahden kolmanneksen luokkaa.
App Storen liikevaihto kasvoi 36 prosenttia viime vuoden heinä-syyskuuhun nähden. Kaupasta on tehty sen alusta lukien jo yli 85 miljardia sovelluslatausta.
iPad
Applen toimittamat 12,3 miljoonaa iPhonea tuottivat 5,3 miljardin dollarin liikevaihdon (-14 %). iPadin keskihinta oli näin 432 dollaria, missä on laskua 7 dollaria vuodentakaiseen nähden.
Applen mukaan iPad-toimitukset osuivat ennusteisiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »