Apple esitteli pitkään uumoillun älykellonsa syyskuussa ja alusta asti yhtiö on pyrkinyt asemoimaan laitteen erilleen muiden valmistajien älykelloista. Apple Watchin ei ole määrä olla älykello, vaan kello, kuten rannekellot yleensä ovat. Tyylikäs esine, jolla toki on käyttötarkoitus, mutta joka myös ulkonäöllään ja jo pelkällä olemassaolollaan viestittää käyttäjänsä tyylistä. Niinpä ei tule yllätyksenä, että Apple on tällä viikolla pyrkinyt pönkittämään kellonsa asemaa muotimaailmassa.
Applen suunnittelujohtaja Jony Ive on tänään ilmestyneessä muotilehti Voguen haastattelussa kertonut paitsi henkilökohtaisesta elämästään ja historiastaan Applen leivissä, myös Apple Watchin suunnittelusta. Ive mainitsee työskennelleensä kellon suunnittelun parissa kolme vuotta, mikä vahvistaa käsityksen siitä, että kellon suunnittelu on aloitettu hyvin pian Steve Jobsin kuoleman jälkeen. Yksi Applen perustajista ja yhtiön pitkäaikainen toimitusjohtaja Steve Jobs kuoli lokakuussa 2011. Apple Watch onkin ensimmäinen Jobsin kuoleman jälkeen suunniteltu uuden kategorian tuote Applelta.
Jony Ive kehuu Voguen haastattelussa myös muun muassa ääntä, jonka Apple Watchin ranneke päästää kiinnittyessään. Artikkelista saakin käsityksen, että Ive on hyvin innoissaan jopa näin pienistä yksityiskohdista, ja että juuri tällaiset yksityiskohdat erottavat Apple Watchin tavanomaisesta älylaitteesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Voguen artikkelin lisäksi Apple Watch on tällä viikolla ollut esillä myös Pariisin muotiviikolla. Kello esiteltiin ensimmäistä kertää yleisölle ”elävänä” tiistaiaamuna Coletten myymälässä, joka on tunnettu paitsi kalliista muotituotteista, myös sadan erimerkkisen pulloveden vesibaarista. Esittely sai toki uteliaita ihmisiä liikkeeseen vitriineissä esiteltyjä kelloja katselemaan, mutta selkeästi suurin osa yleisöstä oli kuitenkin enemmän kiinnostunut teknologiasta kuin muodista. Joka tapauksessa Apple siis pyrkii tuomaan Apple Watchin esille nimenomaan rannekellona, ei älylaitteena. Tällainen asemointi onkin ymmärrettävää, sillä ”tavalliselle” älykellolle saattaisi olla vaikeaa löytää ostajia, jos hinta kohoaa tuhansiin euroihin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »