Kun Nokia myi matkapuhelinpuolensa Microsoftille, monet pohtivat jäljelle jääneiden osien erilaisuutta. Matkapuhelimet yhdistivät loogisesti Nokian tietoliikenneverkot, karttapalvelut ja patenttisalkun, sillä kaikkia edellämainittuja käytettiin älypuhelimissa. Nyt kun Nokia ei enää valmista puhelimia, on eri osien irrallisuus ollut kysymysmerkki yhtiön strategiassa.
Tulevaisuudessa yksi Nokian liiketoimintaa sitovista tekijöistä saattaa olla autojen kehittyvä paikannustekniikka. HERE-yksikkö antoi viime viikolla blogissaan parikin esimerkkiä siitä miten paikkatietoa voidaan käyttää tulevaisuudessa, ja molemmissa tapauksissa autojen välinen kommunikointi oli tärkeässä roolissa. Paikkatiedon hyödyntäminen onkin asia, jossa tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan niin Nokian tietoliikenneverkkoja, patentteja kuin itse karttojakin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Käytännön esimerkkinä autojen välisestä kommunikoinnista annettiin tilanne, jossa kuljettajan edellä on tapahtunut liikenneonnettomuus. Jos onnettomuus on tapahtunut vaikkapa kaarteessa, ei kuljettajalla välttämättä ole mahdollisuutta havaita vaaraa, mutta auto voi ennakoida tilanteen jarruttamalla siihen etukäteen. Ideana on, että onnettomuuteen joutunut auto lähettää signaalin lähistölle oleville autoille, jotka edelleen kuljettavat tiedon seuraaville autoille. Itse hätäviestin lähetys autolta toiselle kestää alle 100 millisekuntia, joten tietokone pystyy reagoimaan tilanteisiin huomattavasti ihmistä nopeammin.
Liikenneturvallisuuden parantamisen lisäksi autojen välisen kommunikoinnin toivotaan tulevaisuudessa auttavan myös parkkipaikan löytymisessä. Esimerkiksi kauppakeskuksesta lähtiessään auto voisi antaa tiedon vapautuneesta parkkipaikasta alueen keskusyksikölle, ja seuraavan asiakas saisi parkkialueelle saapuessaan välittömästi tiedon vapaista paikoista.
Parkkipaikkasovelluksessa ja onnettomuusilmoituksissa on molemmissa toistaiseksi se ongelma, että ne vaativat toimiakseen suuren määrän järjestelmää tukevia autoja, mikä ei tällä hetkellä ole realistista. Tästä huolimatta kyse ei ole pelkästä tieteisfiktiosta, sillä autoteollisuuden suuntana on ollut jo pidemmän aikaa kehittää itsenäisemmin toimivia autoja. Esimerkiksi Google on testannut itsestään liikkuvia autoja jo vuosia, ja Renault-Nissanin johtaja Carlos Ghosn arvioi ensimmäisten ilman kuljettajaa toimivien autojen tulevan tieliikenteeseen jo vuonna 2018.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »