Viime viikolla kerroimme, kuinka maailman taulutietokonemarkkinoita johtavat Apple ja Samsung hävisivät markkinaosuuksia pienemmille, edullisempia tabletteja valmistaville merkeille tämän vuoden toisella neljänneksellä. Tutkimusyhtiö IDC:n tiistaina julkaisemien alustavien arvioiden mukaan sama trendi vallitsi vuoden toisella neljänneksellä myös älypuhelinmarkkinoilla. Kaiken kaikkiaan älypuhelinmarkkinat kasvoivat lähes neljänneksen, tarkemmin sanottuna 23,1 prosenttia viime vuoden toisesta neljänneksestä.
Myynti vuoden toisella neljänneksellä kasvoi 2,6 prosenttia ensimmäiseen neljännekseen nähden, kokonaismyynnin ollessa 295,3 miljoonaa älypuhelinta, mikä on tähänastinen ennätys. Älypuhelimet valtaavat kiihtyvällä tahdilla markkinoita perinteisiltä matkapuhelimilta ja kasvu jatkuu voimakkaana varsinkin kehittyvissä maissa. IDC:n ennusteiden mukaan myynti tulee lisääntymään vuoden jälkimmäisellä puoliskolla ja kolmannella neljänneksellä odotetaan älypuhelimia myytävän ensimmäistä kertaa yli 300 miljoonaa kappaletta.
Toinen neljännes oli haastava markkinoita johtavalle Samsungille sekä jossain määrin myös kakkosena perässä tulevalle Applelle, mutta monet pienemmät valmistajat näkivät huomattavaa kasvua varsinkin uusilla, kasvavilla markkina-alueilla. Huawei onnistui lähes tuplaamaan myyntinsä vuodentakaisesta ja vahvaa kasvua teki myös Lenovo. Pienten, paikallisten toimijoiden lisäksi erityisesti kiinalaiset kohtuuhintaisia ja kohtuullisen laadukkaita älypuhelimia valmistavat merkit pitivät kaupan vilkkaana. Samsungin ja Applen muodostaman kärkikaksikon perässä kilpailu on kovaa ja yli tusinan verran valmistajia kamppailee pääsystä kärkiviisikkoon seuraavalla neljänneksellä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsung menetti viimevuotisesta toisen neljänneksen markkinaosuudestaan peräti seitsemän prosenttiyksikköä, mutta myi silti edelleen 25,2 prosenttia kaikista älypuhelimista. Laajasta puhelinvalikoimasta huolimatta sen haasteena ovat eri alueiden paikalliset valmistajat. Apple menetti osuuttaan reilun prosenttiyksikön verran viime vuodesta, myyden 11,9 prosenttia kaikista älypuhelimista. Se on onnistunut saamaan hyvää jalansijaa kehittyvillä markkinoilla BRIC-maissa, eli Brasiliassa, Venäjällä, Intiassa ja Kiinassa. Toinen vuosineljännes on ollut Applella aina heikoin, sillä se on perinteisesti esitellyt uuden tai uudet puhelinmallinsa syksyllä ja kesällä monet jäävät odottamaan uuden mallin julkaisua.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »