En tiedä olenko mobiilipelaajana yksin mielipiteideni kanssa, mutta onneksi ainakin viranomaiset Euroopassa ja Yhdysvalloissa alkavat herätä siihen, että yritykset kuten Apple ja Amazon sekä varsinkin loputtoman ahneet pelitalot lypsävät rahaa pelinsisäisillä ostoilla jopa pelottavan tehokkaasti. Mitä tapahtui sille, että ostit kohtuuhinnalla pelin ja pelasit sitä niin kauan, että kyllästyit ja ostit seuraavan pelin?
Vuosia sitten, aikana ennen iPhonea ja sitä seurannutta älypuhelimien suosion räjähdystä, omistin pienen mp3-soittimen, jolle sai ostettua pelejä. Muutamalla eurolla ostin siihen ainakin Monopolyn ja Texas Hold’em -pokeripelin. Lukemattomia tunteja junassa vierähti musiikkia kuunnellen ja yksinkertaisia, mutta silti hyvin viimeisteltyjä ja todella viihdyttäviä pelejä pieneltä ruudulta pelaten. Pelit maksoivat muistaakseni alle kaksi euroa kappaleelta ja niitä sai tosiaan pelata niin pitkään, kuin virtaa laitteessa riitti. Aina välillä joku peli alkoi ilmestyä jo uniinkin, ja siitä tiesi, että kyseisestä pelistä voisi taas pitää pari viikkoa taukoa. Ei ollut murhetta siitä, että vartin pelisession jälkeen olisi pitänyt luottokortilla ostaa kultakolikoita, jotta pelaamista saisi jatkaa.
Entäpäs Rovion Angry Birdsit? Pelin osto alle eurolla, kenttiä rutkasti ja ennen kaikkea vielä todella roimasti lisää kenttiä päivitysten mukana. Sitä hupia kesti nelisen vuotta, kunnes viime vuonna tuli Angry Birds Go!, ilmaiseksi ladattava kiukkuisten lintujen ajopeli, jossa ”väsymysmittari” kertoo, milloin lintu on liian väsynyt ajaakseen. Jännästi kuitenkin linnut virkistyvät heti, kun luottokorttia hieman höylää. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, etten ole itse kyseistä peliä edes kokeillut, mutta eräässäkin arvostelussa mainittiin, että peliin on tungettu suunnilleen kaikki mahdolliset keinot lypsää pelaajalta rahaa. Näiden keinojen suhteen pelitalot tuntuvat olevan todella kekseliäitä. Puhumattakaan sitten siitä, kuinka peleissä tuputetaan mainoksia muista peleistä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Surullista on, etteivät nämä rahastukset edes rajoitu mobiilipeleihin, vaan konsoli- ja tietokonepelit lypsävät ihan yhta ahneesti. Ostin hiljattain Forza Motorsport -sarjan viidennen osan. Kyseisessä autopelissä autoja on valmiiksi 200, kun saman sarjan kolmannessa osassa niitä oli 400. Ei hätää, Forza vitoseen saa lisää autoja ostamalla kuukausittain ilmestyviä paketteja, ja kaikki paketit saa itselleen kätevästi yhdellä 50 euron ostolla. Erikseen hankittuna lisäautot maksavat vielä enemmän. Ja nämä siis pelin 60-70 euron myyntihinnan päälle. Ei kovin paljoa haise rahastukselle.
Eivätkä nämä rahastuskeinot edes ole ainoa typeryys nykyaikaisissa peleissä. Latasin hiljattain Android-tabletille EA:n Real Racing 3 -pelin Play-kaupasta. Ihmettelin, kun maksuttoman (tai siis free-to-play-) pelin kooksi ilmoitettiin vain noin 40 megatavua. No, ensimmäinen käynnistys avasikin vasta latausohjelman, joka halusi hakea lähes 400 megatavun kikkareen. Oli muuten aika ärsyttävää odottelua, kun olisin halunnut vain lyhyen hetken pelailla. Mikä pahinta, muutaman ajetun kisan jälkeen peli halusi taas ladata lisäsisältöä parikymmentä megatavua. Noita lisäosia on nyt haettu jo lukuisia, vaikken kovin pitkälle ole pelissä vielä edennytkään. Ja mikä parasta, läheskään aina ei lataus lähde kitkattomasti liikkumaan, vaikka oma lähiverkko olisikin kunnossa. Mitä tarkoitusta palvelee pelin pätkiminen tuollaisiin pikkupaloihin, joita joutuu vähän väliä lataamaan lisää? Applen App Storessa samainen peli oli kooltaan 1,2 gigatavua, eli kuvittelisin sen tulevan yhtenä könttinä.
Missä vaiheessa homma meni tähän pisteeseen ja miksi me, pelaajat, annoimme sen tapahtua? Ilahduttavaa on, että ainakin jossain määrin pelitalojen ahneus alkaa jo kääntyä itseään vastaan ja toisaalta eräät pelitalot ovat huomanneet uuden mahdollisuuden erottua joukosta. Viime aikoina on App Storessa tullut vastaan ainakin pari muutaman euron hintaista peliä, joiden esittelyssä mainitaan, ettei pelinsisäisiä ostoja ole tulossa, vaan täyden pelikokemuksen saa ostaa kerralla. Vaikken juuri nyt edes ehtisi pelata yhtään enempää pelejä, tekisi mieleni tällaisia pelejä ostaa ihan vain kannatuksen vuoksi. Voitaisiinko vaikka aloittaa joku kansanliike pelitalojen ahneuden nujertamiseksi?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »