Applelle eilen viimein viralliseksi muuttunut Beatsin osto kolmella miljardilla dollarilla on täysin poikkeuksellinen peliliike.
Ennen Beatsia Applen kauppahinnaltaan suurin yrityskauppa oli Steve Jobsin NeXTin osto reilulla 400 miljoonalla dollarilla 1990-luvun puolivälin jälkeen. Apple ei myöskään yleensä ole hankkinut yrityksiä niiden brändin tai edes tuotteiden perusteella, jonka vuoksi nyt Beats-kauppa onkin herättänyt paljon kysymyksiä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple-pomo, internet-palveluista ja -ohjelmistoista vastaava Eddy Cue puhui viime yönä Suomen aikaa Code-konferensisssa ja kertoi Beatsin ostoon olleen kolme syytä: sen tiimin osaaminen, loistavat kuulokkeet sekä Beats Music -palvelu.
Käytännössä Cuen mukaan siis kokonaisuus ratkaisee, sillä juuri muuta Beats ei enää teekään. Musiikkia verkon yli toistettavaksi tarjoavan Beats Music -palvelun on kuitenkin nähty houkutelleen Applea. Beats Musicin merkityksestä kaupassa kertoo myös, että Apple listasi sen ensimmäisenä kaupasta kertovassa tiedotteessaan.
”Se oli ilmiselvää meille”, kommentoi Cue. Beatsin tiimi sopii hänen mukaansa täydellisesti Applelle. Lisäksi Cuen mukaan Beats Music on ”ensimmäinen musiikkitilauspalvelu, joka on tehty oikein”. Tätä hän perustelee palvelun poimituilla musiikkivalinnoilla ja mahdollisuudella kuunnella tehtyjä soittolistoja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Beats Musicilla on vasta 250 000 maksava tilaajaa, mutta määrän voidaan odottaa jatkossa kasvavan vauhdikkaasti. Kaupan toteutumisen jälkeen Apple alkanee myös laajentaa musiikkipalvelunsa saatavuutta muuallekin kuin Yhdysvaltoihin. Beats Music tulee elämään Applen valikoimassa musiikkia latauksina myyvän iTunesin rinnalla.
Applen toimitusjohtaja Tim Cook kommentoi kauppaa applelaisille lähettämässään sähköpostissa: ”Musiikilla on erityinen paikka sydämissämme Applella ja tiedämme, että voimme tehdä vielä suuremman panostuksen tähän kaikille niin tärkeään asiaan. Sen vuoksi olemme jatkaneet panostamista musiikkiin ja tuomme nämä kaksi poikkeuksellista tiimiä yhteen – jotta voimme jatkaa maailman innovatiivisimpien musiikkituotteiden ja -palveluiden luomista.”
Apple tulee säilyttämään Beats-brändin. Beatsin perustaja, musiikkituottaja Jimmy Iovine tulee raportoimaan Eddy Cuelle liittyen musiikkipuoleen ja Applen markkinointijohtaja Phil Schillerille liittyen tuotteisiin, kuten kuulokkeisiin ja kaiuttimiin. Myös Beatsin toinen perustaja, räppäri Dr. Dre eli Andre Young jatkaa töitään Beatsilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »