Huhut Applen aiempaa suuremmista iPhoneista ovat jatkuneet viime viikkoina tiiviinä. Nyt tutkimusyhtiö Canalys on kertonut mielenkiintoisia uusia tilastotietoja, joiden perusteella suurempinäyttöisille älypuhelimille on kysyntää.
Canalysin mukaan jo 34 prosentissa älypuhelimia on vähintään viiden tuuman kokoinen näyttö. Vielä vakuuttavammalta kuulostaa tämän kokoluokan älypuhelinten myynnin kasvu: +369 prosenttia, kun koko älypuhelinmarkkina kasvoi vain 29 prosenttia. 5,5-5,9 tuuman näyttö löytyi jo 10 prosentista ja yli kuuden tuuman näyttö parista prosentista älypuhelimia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Aasiassa suurinäyttöisemmät yli viiden tuuman älypuhelimet ovat odotetusti tavallista suositumpia ja Kiinassa niiden osuus oli 39 prosenttia ja Aasian-Tyynenmeren alueella 43 prosenttia.
Käytännössä lähes kaikista Android-lippulaivapuhelimista löytyykin nykyään vähintään viiden tuuman näyttö. Huhujen mukaan Apple on vastaamassa kilpailuun 4,7 ja 5,5 tuuman iPhone-malleilla syksyllä ja loppuvuodesta. Toistaiseksi iPhoneissa on nähty vasta nelituumainen näyttö, joka on jäänyt auttamatta jälkeen kilpailijoista.
”Tämä on yhä markkinasegmentti, jota Samsung johtaa, mutta trendi johtaa vääjäämättömästi kohti suurinäyttöisiä puhelimia huippuluokassa. Sillä (Samsung) oli 44 prosentin osuus yli viiden tuuman laitteista ja 53 prosentin osuus, jos tarkastelu rajataan 5,5 tuuman ja yli näyttöihin”, kommentoi Canalysin analyytikko Jessica Kwee. ”Mutta useat muut toimittajat, kuten Lenovo, Huawei, LG ja Sony ovat myös saavuttaneet merkittäviä määriä tällä alueella tuotteillaan mallistonsa huipulla. Kuluttajat odottavat nyt huippuluokan laitteilta suuria näyttöjä, ja Applen poissaolo tältä markkinalta ei selvästi kestä kauaa.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huomionarvoista on, että suurinäyttöisistä älypuhelimista merkittävä osa myydään Applelle tärkeässä korkeassa hintaluokassa. ”Yli 5 tuuman näyttö löytyi lähes puolesta (47 %) yli 500 dollarin puhelimia. Jäljelle jäävästä 53 prosentista 87 prosenttia oli iPhoneja. Apple selkeästi tarvitsee suurempinäyttöisen älypuhelimen pysyäkseen kilpailukykyisenä, ja se tulee ottamaan tämän huomioon tulevina kuukausina.”
Kokonaisuutena Canalysin mukaan alkuvuonna markkinoille toimitettiin 279,4 miljoonaa älypuhelinta, joista 81 prosenttia oli Android-puhelimia, 16 prosenttia iPhoneja ja ja Windows Phoneja 3 prosenttia. Samsung oli valmistajista ylivoimainen ykkönen 31 prosentin osuudellaan.
Android-leirissä tunnettujen nimien kannattavuutta kiristävät nousevat kiinalaisvalmistajat: TOP10-valmistajista puolet tuli jo Kiinasta – kolmanneksi suurin Huawei, neljäs Lenovo, kuudes Xiaomi, kahdeksas Yulong sekä yhdeksäs ZTE.
Esimerkiksi Xiaomi on kohonnut Kiinassa tyhjyydestä jo markkinoiden kolmanneksi suurimmaksi. Xiaomin myynnistä 97 prosenttia tapahtui Kiinassa, millä se kohosi jo koko maailmankin mittakaavassa kuudenneksi. Nyt yhtiö on laajentamassa markkinoitaan uusiin maihin. Xiaomin ja Lenovon nousu vie tilaa esimerkiksi Samsungilta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »