Sekä maailman suurin älypuhelintoimittaja Samsung että toiseksi suurin Apple menettivät markkinaosuuksiaan alkuvuonna älypuhelinmarkkinoilla viime vuoden alun tilanteeseen verrattuna, kertovat tutkimusyhtiö Strategy Analyticsin julkaisemat luvut.
Samsungin markkinaosuus laski ensi kertaa neljään vuoteen, joten kyse on merkittävästä käänteestä. Korkean hintaluokan puhelimiin keskittyneen Applen markkinaosuus on lipsunut jo pitkään älypuhelinmarkkinoiden keskihintojen painuessa alaspäin.
Samsungin osuus älypuhelinmarkkinoista supistui Strategy Analyticsin arvioimien 89 miljoonan puhelimen toimitusten perusteella 32,4 prosentista 31,2 prosenttiin. Applen osuus puolestaan painui 17,5 prosentista 15,3 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Strategy Analyticsin mukaan kokonaisuutena älypuhelinten toimitukset nousivat 33 prosentilla 285 miljoonaan älypuhelimeen. Markkinoiden voittajia ovat kiinalaiset nousevat valmistajat. Maailman kolmanneksi suurin älypuhelintoimittaja Huawei piti osuutensa käytännössä ennallaan 4,7 prosentissa, mutta toinen suuri kiinalainen Lenovo kasvatti osuuttaan 3,9 prosentista myös 4,7 prosenttiin. Lenovon kasvua tulee jatkossa kiihdyttämään myös Motorolan osto Googlelta. Lisäksi maantieteellisesti Lenovolla on vielä paljon kasvunvaraa.
”Huawei laajentaa vikkelästi Euroopassa samalla, kun Lenovo jatkaa aggressiivista kasvuaan Kiinan ulkopuolella uusille alueille, kuten Venäjälle”, kommentoi Strategy Analyticsin vanhempi analyytikko Linda Sui.
Myös joukon muut markkinaosuus paisui 41,5 prosentista 44,7 prosenttiin. Joukkoon kuuluu lukemattomia eri yhtiöitä, jotka toimittivat alkuvuonna yhteensä 125,6 miljoonaa älypuhelinta markkinoille. Osa kasvaa lujaa ja osa ei.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokia todennäköisesti myös menetti markkinaosuuttaan ainakin jonkin verran. Sen älypuhelintoimitukset olivat alkuvuonna 6,1-8,2 miljoonan puhelimen välillä, mutta Nokia ei ole kertonut tarkempaa tietoa. Myös tuloksestaan tänään raportoinut LG kuului markkinaosuuden menettäjiin sen älypuhelintoimitusten kasvettua markkinoita hitaammin 19 prosentilla 12,3 miljoonaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »