Applen toimitusjohtaja Tim Cook lupaa edelleen uusia tuotteita Applelta, mutta ei tarkasti kerro milloin. Apple julkaisi eilen odotukset reilusti lähes kaikilla osa-alueilla ylittäneen alkuvuoden tuloksen, mutta samalla viimeisinkin osavuosi alleviivasi Applen kohtaamaa uutta tilannetta: viime vuosien hirmuisa iPhone- ja iPad- kasvu on nyt pitkälti kaikonnut.
Cook kommentoi tulosjulkaisun jälkeisessä analyytikkopuhelussa, että vahvat tulosnumerot hiljentäisivät Applen kohtaamaa kritiikkiä. Hiljaisuuden jälkeen hän totesi myös: ”Ehkä se vaatii joitakin uusia tuotteita.” Cookin aiemmista kommenteista on muodostunut jo pienimuotoinen vitsi, sillä hän lupasi aiemmin Applelta merkittäviä uutuustuotteita läpi vuoden 2014 (”across 2014”) ja siltikin vuoden ensimmäisellä puoliskolla uutuudet ovat olleet lähes olemattomia. Apple on julkistanut toistaiseksi alkuvuonna iPhone 5c:n uuden 8GB-malliversion, esitellyt pikku hiljaa markkinoille rantautuvan CarPlay-autoyhteysratkaisun sekä toi iPadit myös Kiinaan paikallisina 4G LTE -versioina.
2. kesäkuuta WWDC-kehittäjätapahtumassa Apple tulee esittelemään uudet iOS 8 ja OS X 10.10 -käyttöjärjestelmäversiot, mutta nekin tulevat saataville vasta myöhemmin. Merkittävistä tuote-uutuuksista ainoastaan kenties vain päivitetty Apple TV -lisälaite voitaisiin nähdä ensimmäisen vuosipuoliskon aikana, mihin nähden Cookin aiemmat kommentit vaikuttavat oudoilta. Tänäkin vuonna Applen uutuusrumba näyttäisi keskittyvän vahvasti syksyyn sekä loppuvuoteen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applelta odotetaan suurempia iPhoneja – huhujen mukaan 4,7 ja 5,5 tuuman koossa – sekä päivitettyjä iPadeja sekä myös iWatch-älykelloa, joista viimeinen on suurimman mielenkiinnon kohteena Applen tilanteen kannalta.
Applelta odotetaan uusia avauksia, kun viime vuodet se on keskittynyt vain tuttujen iPhonen, iPadin ja Macin hiomiseen päivittyneinä malleina.
”Haluat ottaa aikaa tehdäksesi sen oikein. Meidän tavoitteemme ei ole koskaan ollut olla ensimmäinen. Sen sijaan se on olla paras. Asioiden todella hyvin tekeminen ottaa aikaa. Markkinoilla voi nähdä paljon sinne tuotuja tuotteita, joissa ajattelu ei ole kovin syvällistä, ja sen seurauksena nämä asiat eivät menesty hyvin. Me emme tee kovin monia asioita, joten käytämme paljon aikaa jokaiseen yksityiskohtaan ja tämä osa Applesta ei ole muuttumassa. Se on tapa, jolla olemme toimineet vuosia ja tapa, jolla yhä nytkin toimimme. Pidän loistavana sitä, mitä meiltä on tulossa. Todella loistavaa ja se on lähempänä kuin koskaan ennen”, kommentoi Cook Wall Street Journalin haastattelussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen liikevaihto kasvoi vain vajaat viisi prosenttia alkuvuonna vuodentakaiseen nähden. Ennakkoon ilmassa oli arvailuja jopa liikevaihdon supistumisesta. Siitä jäätiin kuitenkin toistaiseksi kauas, mutta kuten alta löytyvä Jackdaw Researchin Jan Dawsonin koostama kuvaaja kertoo, on Applen eri tuotteiden kasvu hyytynyt hurjalla tavalla. iPodien katoaminen markkinoilta ei pitäisi tullla yllätyksenä, mutta silmiinpistävää on vuonna 2010 markkinoille tulleen iPadin kasvun iskeminen seinään. Nyt alkuvuonna iPad-toimitukset pienenivät 16 prosentilla – tosin todellinen myynti loppuasiakkaille pieneni vain 3 prosentilla varastomuutosten toimitusvaikutusten myötä.
Growth rates for Apple’s four major hardware product lines pic.twitter.com/apLp6PsiHX
— Jan Dawson (@jandawson) April 23, 2014
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
iPadin kasvun kääntymiselle jopa laskuun on varmasti useita syitä. Applen Cook puhui analyytikoille iPadin myyneen alusta alkaen niin hyvin, että se ylitti kaikki odotukset. Apple on toimittanut yli 210 miljoonaa iPadia neljässä vuodessa. Osaltaan iPadien asemaa syövät myös kilpailu sekä myös älypuhelinten vahvistuminen. Tämä huomioiden myös tulevat suuremmat iPhonet voivat olla myrkkyä iPadien myynnille. Älypuhelimella voi tehdä sen minkä tabletillakin, mutta kuitenkaan tabletilla perinteisen näppäimistöllisen ja monipuolisen tietokoneen korvaaminen ei ole muuttunut useammille mahdolliseksi viime vuosina. Applelta odotetaan ensi vuoden alussa monipuolisempaa ja suurempaa iPad Prota.
Applen liiketoiminta on tähän asti keskittynyt tietoteknisten laitteiden myyntiin ohjelmistojen toimiessa kilpailuvalttina. Jatkossa Applenkin liiketoiminta voi monimuotoistua: iTunesista, sovelluskaupasta, ohjelmistoista ja palveluista kertyvä liikevaihto oli nytkin jo 4,5 miljardia dollaria, mutta tulevaisuudessa uutena aluevaltauksena siintää myös maksupalvelu. Tätä mieltä on myös Cook.
”Uskon, että se on erittäin kiinnostava alue. Meillä on melkein 800 miljoonaa iTunes-tiliä ja suurimmassa osassa niitä on mukana myös luottokorttitiedot. Meillä on jo ihmisiä käyttämässä Touch ID:tä asioiden ostoon omassa (sisältö)kaupassamme, joten se on meille kiinnostava alue. Ja seon alue, jota kukaan muu ei ole vielä ottanut haltuun. Tajuan, että on joitakin yhtiöitä muina pelureina, mutta sinulla on yhä lompakko takataskussasi kuin myös minulla, mikä todennäköisesti tarkoittaa, ettei sitä ole vielä otettu haltuun”, kommentoi Cook WSJ:n haastattelussa mobiilimaksujen tilaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »