VR kertoo aloittavansa jo aiemmin lupaillun kaukojunien ikkunoiden laseroinnin parantaakseen puheluiden ja mobiilidatan kuuluvuutta junissa.
Laseroinnin toteuttajaksi on valittu AGC Glass Europe, joka on osa maailman suurimpiin lasinvalmistajiin lukeutuvaa AGC-konsernia.
Laserointihanke käynnistyy marraskuussa 2025 ja kahden vuoden aikana laseroidaan yhteensä noin 10 000 ikkunaa. AGC Glass Europella on kokemusta vastaavasta koko kaluston ikkunoiden laseroinnista. Tuotantovauhti on noin 5 000 ikkunaa vuodessa, joten hankkeen kesto on noin kaksi vuotta. Käytännössä se tarkoittaa, että päivässä ehditään laseroida yhden junavaunun ikkunat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
VR on jo aiemmin investoinut 5 miljoonaa euroa tehokkaampaan Wi-Fi-yhteyteen junissaan.
Laserointi ja Wi-Fi-verkon parannus eivät kuitenkaan yksinään takaa kuuluvuutta, jos teleoperaattoreiden tukiasemia ei ole riittävästi radan varrella.
Junissa kuuluvuutta haittaavat junarungon radiosignaalien heikko läpäisevyys sekä nopea vauhti tukiasemien ohi. Nyt tehtävällä ikkunoiden laseroinnilla ikkunoihin poltetaan kuviointi, joilla edistetään tukiasemien signaalin läpäisyä junaan
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Laseroinnilla korvataan junissa tällä hetkellä olevat toistimet. VR toteaa laseroinnin tarjoavan teknisesti pitkäikäisemmän ja kustannustehokkaamman ratkaisun kuin nykyisin junassa kuuluvuutta parantavat toistimet, sillä se ei ole riippuvainen taajuusteknologian kehittymisestä.
”Laserointi parantaa puheluiden ja mobiilidatan kuuluvuutta junissa vähentämällä ikkunalasin aiheuttamaa signaalin vaimenemista. Tämä tarkoittaa, että radiosignaalit pääsevät paremmin junan sisälle. On kuitenkin tärkeää huomata, että laserointi ei kuitenkaan auta alueilla, joilla signaalia ei ole tai tukiasemien kapasiteetti on riittämätön. Ilman teleoperaattoreiden signaalia emme pysty tarjoamaan yhteyksiä junassa”, sanoo hankejohtaja Jonas Eriksson VR:ltä.
Rataverkolla sijaitsevien katvealueiden poistaminen edellyttää edelleen teleoperaattoreiden markkinaehtoisia investointeja tukiasemiin ja kapasiteettiin.
”Toimivat verkkoyhteydet junassa ovat matkustuskokemuksen kannalta merkittävä tekijä. Asiakkaamme haluavat hyödyntää matka-ajan esimerkiksi työntekoon tai käyttää nettiä viihtymiseen. Jotta saamme pidettyä kaiken tarvittavan kaluston liikenteessä, laserointi tehdään junavaunujen huoltojen yhteydessä. Ensimmäiset laseroidut vaunut ovat liikenteessä jo tämän vuoden lopulla”, Jonas Eriksson kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Laseroinnin jälkeen VR kertoo tehneensä junakuuluvuuden parantamiseksi kaikki mahdolliset toimenpiteet, joista yhtiö voi oman toimintansa puitteissa päättää.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla






Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »