Meta alkaa kohdentaa mainoksia tekoälyn kanssa käytyjen keskustelujen perusteella. Euroopan unioniin uudistusta ei kuitenkaan ainakaan aluksi tuoda.
Generatiivisen eli tuottavan tekoälyn räjähdysmäinen suosion kasvu on saanut sadat miljoonat ihmiset jakamaan myös henkilökohtaisia tietoja ChatGPT:n, Geminin, Clauden ja monien muiden tekoälypalveluiden kanssa – vaikka yksityisasioiden käsittelyä kehotetaankin laajasti välttämään.
Facebook-yhtiö Meta panostaa niin ikään vahvasti tekoälyyn, ja Meta AI on jo saatavilla sekä erillisenä palvelunaan että osana esimerkiksi WhatsAppia ja Instagramia. Ennen pitkää Meta AI:n kanssa käydyn viestinvaihdon perusteella aletaan myös kohdentaa sisältöjä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uudenlainen kohdentaminen aloitetaan 16. joulukuuta 2025, Meta vahvistaa tiedotteessaan. Tekoälylle jaettua tietoa käytetään niin julkaisujen kuin mainostenkin kohdentamiseen yksilöllisesti käyttäjille, mikä tehnee suosituksista yhä tehokkaampia.
Käyttäjille on määrä tiedottaa muutoksista virallisesti 7. lokakuuta 2025 kaikilla Meta AI:ta hyödyntävillä alustoilla. Kohdentamisesta ei voi kieltäytyä, mutta Meta tarjoaa kuitenkin väylän nähtyjen mainosten ja sisältöjen mukauttamiseen kuten tähänkin asti.
Euroopan unionissa Meta ei kuitenkaan ainakaan aluksi julkaise uudistuksiaan, TechCrunch vahvistaa, sillä paikallinen sääntely estää sisältöjen kohdentamisen tekoälylle jaetun tiedon perusteella. Uudistukset jäävät samasta syystä lanseeraamatta myös Etelä-Koreassa ja Isossa-Britanniassa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla






Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »