Elisa on tuonut saataville uuden mahdollisuuden, jolla kuluttajat voivat päästä ainakin pääosin eroon huijauspuheluista.
Suomalaisia ovat viime vuosina piinanneet nimenomaan ulkomaisista numeroista saapuvat huijauspuhelut. Suomalaisten puhelinnumeroiden väärinkäyttö huijauksissa estettiin Elisan liittymissä vuonna 2021 ja kaikkien operaattorien osalta vuonna 2023 Elisan kehittämän ratkaisun ansiosta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tällä hetkellä valtaosa suomalaisia piinaavista huijauspuheluista saapuukin ulkomaisista numeroista Euroopasta, Afrikasta ja Aasiasta. Traficomin mukaan ulkomaiset huijauspuhelut ovat kasvussa, ja pahimmillaan niitä voi saapua jopa useita minuutissa.
Nyt myös ulkomaisista numeroista saapuviin huijauspuheluihin on mahdollista puuttua. Ulkomaisista numeroista tulevien puheluiden eston avulla liittymän omistaja voi halutessaan estää kaikki ulkomaan suuntanumeroista saapuvat puhelut.
”Palvelu sopii erityisesti lapsille, ikäihmisille sekä niille, jotka eivät lähtökohtaisesti odota puheluita ulkomailta. Sen avulla voi varmistaa, että ulkomailta saapuviin huijauspuheluihin ei tule vahingossakaan vastattua”, kertoo Elisalla kuluttajien digitaalisen turvallisuuden palveluista vastaava johtaja Eetu Prieur.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ulkomaisista numeroista tulevien puheluiden esto on saatavilla kaikkiin Liittymäturva-liittymiin. Palvelun voi itse käydä laittamassa päälle OmaElisasta.
Elisa toi Liittymäturva-liittymät saataville toukokuusta alkaen, ja kaikki nykyiset kuluttajien puhelinliittymät päivittyvät Liittymäturvalla vaiheittain tulevien vuosien aikana. Uusilla lisäpalveluilla varustetut liittymät ovat 2-3 euroa aiempaa kalliimpia.
”Paransimme keväällä puhelinliittymiemme turvallisuutta lisäämällä mobiilivarmenteen, haittasivujen eston ja tietovuotojen seurannan liittymiimme. Turvaominaisuudet on otettu hyvin vastaan ja palveluita on otettu käyttöön vauhdikkaasti. Nyt liittymän turvallisuus paranee entisestään, ja sen avulla voi välttää jatkossa myös ulkomaisia huijauspuheluita”, jatkaa Prieur.
”Huijarit kehittävät toimintaansa jatkuvasti, joten koemme tärkeäksi parantaa asiakkaidemme turvallisuutta ja kehittää uusia ratkaisuja niitä vastaan. Tällä hetkellä tyypillisiä puheluhuijauksia ovat pankkitunnusten kalastelu ja turvatilihuijaukset, joissa pyritään saamaan vastaaja siirtämään itse rahaa huijarin tilille”, Prieur taustoittaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla






Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »