Suomalainen, kiinalaisen Tencentin pääomistama Supercell-peliyhtiö ponkaisi vuoden 2024 aikana merkittävään kasvuun useamman vuoden vaisun kehityksen jälkeen.
Supercellin jaksottamaton liikevaihto nousi vuonna 2024 peräti 77 prosenttia 2,78 miljardiin euroon vuonna 2023 saavutetusta 1,57 miljardista eurosta.
Supercell kertoo liikevaihdostaan nyt kahdella eri tavalla. Jaksottamattomassa liikevaihdossa Supercellin peleissä tehtyjen virtuaalisten hyödykkeiden myyntejä ei jaksoteta pidemmälle ajanjaksolle, vaan ne kirjataan pelaajan ostaessa esimerkiksi pelin sisäisenä valuuttana toimivia timantteja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jaksottamattomassa liikevaihdossa nopea kasvu näkyy nopeammin kuin raportoidussa jaksotetussa liikevaihdossa, joka sekin Supercellillä nousi viime vuonna 1,94 miljardiin euroon edellisvuoden 1,7 miljardista eurosta.
Supercellin jaksottamaton käyttökate pomppasi liikevaihdon kasvun seurauksena 492 miljoonasta eurosta 876 miljoonaan euroon. Raportoitu jaksotettu liikevaihto vuonna 2024 kasvoi 580 miljoonaan euroon 287 miljoonasta eurosta vuonna 2023.
”Nämä upeat tulokset ovat seurausta uskomattomista tiimeistämme, kunnianhimoisesta kulttuuristamme, riskinotosta, kärsivällisyydestä ja pitkän aikavälin ajattelusta – ja tietysti onnesta”, kommentoi Supercellin perustaja ja toimitusjohtaja Ilkka Paananen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Meillä on vielä pitkä tie kuljettavana saavuttaaksemme unelmamme luoda pelejä, jotka muistetaan ikuisesti, mutta olen erittäin innoissani tulevasta, koska tiimimme ovat parempia ja vahvempia kuin koskaan ennen.”
Supercellin vahvan kasvun taustalla oli erityisesti alkujaan jo vuonna 2018 julkaistun Brawl Stars -pelin hurja nousu. Peliin alettiin panostaa enemmän, ja kasvatettu pelitiimi alkoi tuottaa siihen enemmän sisältöjä sekä uudistaa peliä uusilla hahmoilla ja pelitiloilla. Brawl Stars oli Supercellin mukaan vuonna 2024 nopeimmin kasvanut mobiilipeli, mikä nosti sen tuottavimpien mobiilipelien TOP10-joukkoon.
Brawl Starsin ohella Supercell saavutti laaja-alaisemminkin menestystä: kaikkien Supercellin laajasti julkaistujen pelien liikevaihto kasvoi vuonna 2024 edellisvuodesta – ensi kertaa sitten vuoden 2014.
Supercellin peleillä on yli 300 miljoonaa pelaajaa kuukausitasolla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2024 Supercell julkaisi myös maailmanlaajuisesti ensimmäisen uuden pelinsä yli viiteen vuoteen, kun toukokuun lopulla Squad Busters julkaistiin näyttävästi ja mittavin markkinointipanostuksin.
Squad Bustersista ei kuitenkaan ainakaan heti tullut jättihittiä, sillä mittavista panostuksista huolimatta peli keräsi vuoden 2024 aikana noin 100 miljoonaa.
Työntekijöitä Supercellillä oli vuoden 2024 lopussa jo 686, joka on 31 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Supercell muutti toimintatapaansa ja lähti kasvattamaan pelitiimejään, kun aiemmin se oli pyrkinyt pitämään yhtiön hyvin pienikokoisena. Brawl Starsin menestyksen perusteella muutos tuotti tulosta.
Yhteisöveroa Supercell maksoi vuonna 2024 Suomessa 41 miljoonaa euroa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »