Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datan mukaan tällä hetkellä 8,1 prosenttia Black Friday -viikon tarjouksista on niin sanottuja feikkialennuksia.
on niin sanottuja keinotekoisia alennuksia. Hintaoppaan seuraaman 4,2 miljoonan hinnan joukosta noin 340 000 hintaa on siis nostettu ennen alennusmyyntilain edellyttämän 30 päivän tarkastelujakson alkamista ja laskettu Black Weekin maanantaihin mennessä.
Viime vuoden vastaavana ajankohtana keinotekoisten alennusten osuus oli 6,5 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaoppaan seuraamista tuotteista 26 prosentilla hinta on tällä hetkellä korkeampi kuin marraskuun 1. päivänä. Hinta on puolestaan laskenut 38 prosentilla tuotteista.
“Hintojen pumppaamista on prosentuaalisesti tapahtunut tänä vuonna viime vuotta enemmän. Yksi syy tämänkaltaiseen hinnoitteluun voi olla se, että Black Fridayn alennussesonkia varten halutaan mahdollisimman suuret alennusprosentit. Tämä ei ole laitonta, mutta kuluttajalle se voi olla harhaanjohtavaa. Jos tuotteen hinta oli noussut yli 10 prosenttia lokakuussa ja sitten kampanjakauden aikana laskenut, on syytä epäillä, että kyse on keinotekoisesta alennuksesta”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi.
Viime vuonna feikkialennusten lopullinen määrä asettui Black Fridayna 7,8 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alennusmyyntejä koskevan lain mukaan kauppojen on ilmoitettua alin hinta edellisen 30 päivän aikana ennen kampanjan alkua. Feikkialennuksia luodaan nostamalla hintaa ennen 30 päivän tarkasteluaikaa, minkä myötä on mahdollista esittää suurempia alennusprosentteja. Todellisuudessa tuotteen hinta on saattanut olla esimerkiksi 45 päivää ennen Black Fridayta täsmälleen sama kuin ilmoitettu alehinta, mutta alennusprosentti saadaan suureksi vertaamalla sitä väliaikaisesti nostettuun hintaan.
Lue tästä myös:
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaopas ennustaa, että Black Fridayna nähdään tänä vuonna viime vuotta enemmän alennuksia ja suurempia alennusprosentteja.
“Tämän hetken ennuste on, että alennuksia nähdään tämän vuoden Black Fridayna määrällisesti enemmän ja ne vaikuttavat suuremmilta kuin viime vuonna, mutta myös keinotekoisia alennuksia on enemmän. Aleostoksilla kannattaakin olla nyt erityisen tarkkana”, Matinvesi-Bassett jatkaa.
Eniten keinotekoisia alennuksia on tällä hetkellä nähtävissä Hintaoppaan mukaan kosmetiikkatuotteissa ja hajusteissa, aurinkolaseissa, tietyissä keittiötarvikkeissa, astianpesukoneissa ja yleis- & monitoimikoneissa.
“Esimerkiksi haju- ja partavesissä sekä padoissa ja kattiloissa jopa 20 prosenttia alennuksista on tällä hetkellä keinotekoisia. Suosituista sesonkituotteista muun muassa talvirenkaiden kohdalla luku on 18 prosenttia”, Matinvesi-Bassett kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esimerkiksi Moccamaster Manual MOC53 -kahvinkeittimen hintahistoria näyttää tuotteen hinnan nousseen selvästi hieman yli 30 päivää ennen alennuksen voimaantuloa.
”Black Fridaysta on jälleen tulossa vuoden edullisin ostospäivä, ja erinomaisia alennuksia on saatavilla, kunhan muistaa tarkastella tuotteen pidemmän ajan hintahistoriaa aidosti parhaiden alennusten löytämiseksi. Suurimpia alennusprosentteja on tällä hetkellä nähtävissä muun muassa kuulokkeissa, peleissä ja televisioissa. Neljänneksellä tuotteista hinta on kuitenkin noussut marraskuun alkuun verrattuna, joten alennusmyynteihin ei todellakaan kannata suunnistaa sokkona”, Matinvesi-Basett vinkkaa.
Tarjousten todellista edullisuutta arvioitaessa kannattaa aina tarkistaa tuotteen hintahistoria hintavertailupalvelusta, jos mahdollista.
Esimerkkejä keinotekoisesti nostetuista alennusprosenteista
Kategoriat, joissa on nähty eniten keinotekoisia alennuksia Black Weekin alussa:
- Hajuvedet & Partavedet 20.3%
- Aurinkolasit 21.1%
- Padat & Kattilat 19.9%
- Talvirenkaat 17.7%
- Meikkivoiteet 16.3%
- Shampoot 15.8%
- Astianpesukoneet 12.9%
- Yleis- & monitoimikoneet 12.9%
- Jääkaappipakastimet 12.6%
- Pölynimurit 10.6%
- Hiiret & näppäimistöt 10.6%
- Popcorn-koneet 9.9%
- Näytöt 9.9%
- Sisäiset kovalevyt 9.9%
- Espressokoneet 9.3%
- Airfryerit 8.9%
- Kannettavat tietokoneet 8.7%
- Kuulokkeet 8.3%
- Pizzauunit 8.1%
- Sähköhammasharjat 8.0%
Kategoriat, joissa on suurimmat alennukset Black Weekin alussa:
- Kuulokkeet: kategorian keskihinta laskenut -7.6% (niillä tuotteilla, jotka vähintään 10% alennuksessa, keskimääräinen aleprosentti -24%)
- Pelit -6.8% (niillä tuotteilla, jotka vähintään 10% alennuksessa, keskimääräinen aleprosentti -31%)
- Televisiot -5.7% (niillä tuotteilla, jotka vähintään 10% alennuksessa, keskimääräinen aleprosentti -27%)
- Matkapuhelimet -5.0% (niillä tuotteilla, jotka vähintään 10% alennuksessa, keskimääräinen aleprosentti -20%)
- Keittiötarvikkeet -5.0% (niillä tuotteilla, jotka vähintään 10% alennuksessa, keskimääräinen aleprosentti -22%)
Black Weekin suosituimmat kategoriat (25.11. mennessä)
- Matkapuhelimet
- Kuulokkeet
- Pelikonsolit
- Televisiot
- Näytöt
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »