Instagramissa on kenties pian katseltava mainoksia, halusi tai ei. Merkittävää muutosta testataan jo.
Instagramissa koekäytetään paraikaa mainoksia, joita ei voi ohittaa. Siinä missä syötteillä ja hakunäkymissä esitettävien mainosten ohitse on tähän saakka voinut siirtyä alas tai ylös pyyhkäisemällä, on uusien ”mainoskatkojen” videot katseltava kokonaan.
”Toisinaan sinun on ehkä katsottava mainos ennen kuin voit jatkaa selailua”, Instagram kertoo lisätietokuvaketta napauttaville.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esimerkiksi YouTubesta tutulla tavalla ruudulle ilmestyy mainoskatkon alkaessa ajastin, joka kertoo, milloin selailua voi taas jatkaa. Ohittamattomista mainoskatkoista saatiin viitteitä jo aiemmin Facebookin ja Instagramin kertoessa EU-sääntelyn tuomista muutoksista.
Instagramin omistava Facebook-yhtiö Meta on jo vahvistanut testin aiheesta kirjoittavalle BBC:lle. Yhtiö ”etsii jatkuvasti uusia keinoja tarjota lisäarvoa mainostajille”, Metan tiedottaja perustelee, mutta siitä, onko muutoksesta tulossa pysyvä, ei kuitenkaan toistaiseksi ole tietoa.
Testiin valikoituneiden käyttäjien ensireaktiot ohittamattomiin mainoksiin vaikuttavat kitkeriltä. Esimerkiksi samaisen Metan omistamalla Threads-alustalla kritisoidaan kokeilua kovasanaisesti ja vihjaillaan jopa Instagram-boikotilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Emme yksinkertaisesti jatka selailua”, eräs käyttäjä tiivistää tunnelman.
Myös YouTubessa on nykyään 15 tai 30 sekunnin mittaisia mainoksia, joita ilmaiskäyttäjät eivät voi ohittaa. Premium-tilaajaksi ryhtymällä mainoksista pääsee kuitenkin eroon, ja nähtäväksi jää, tarjoaako Instagram jatkossa vastaavia mahdollisuuksia – jos ohittamattomat mainokset siis julkaistaan laajasti.
Mainoskatkojen kokeilusta Instagramissa kuultaneen lisää ennen pitkää.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »