Meta on julkistanut muutoksia Facebook- ja Instagram-palveluihinsa Euroopan unionin alueella.
Jo syksyllä 2023 Meta toi tarjolle maksullisen tilauksen, joka mahdollisti Facebookin ja Instagramin käytön ilman mainoksia. Meta asemoi maksullisen tilauksensa vaihtoehdoksi personoidulle mainonnalle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lopulta EU:lle ei Metan maksumalli kelvannut.
”Jatkossa EU:ssa asuvilla ihmisillä on edelleen mahdollisuus valita, tilaavatko he mainoksettoman kokemuksen vai jatkavatko palveluidemme käyttöä ilmaiseksi. Ne ihmiset, jotka päättävät jatkaa palveluidemme käyttöä ilmaiseksi, voivat nyt myös valita vähemmän personoituja mainoksia. Olemme kuitenkin edelleen sitoutuneet personoituun mainontaan, joka on aina ilmaisen ja kattavan internetin kulmakivi”, toteaa Meta.
13. marraskuuta alkaen Meta tarjoaa edullisempia tilauksia ja jatkossa tulevien viikkojen aikana uuden vaihtoehdon, joka mahdollistaa Facebookin ja Instagramin käytön jatkamisen ilmaiseksi, mutta vähemmän personoiduilla mainoksilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tämän vaihtoehdon valitseville käyttäjille mainoksia ei enää kohdenneta samalla tavalla henkilökohtaiseen pidempiaikaiseen käyttäytymiseen perustuen, vaan esitettävät mainokset valitaan esimerkiksi sijainnin, iän ja sukupuolen mukaan nykyisen käyttösession tietojen lisäksi.
Vähemmän personoidun mainonnan myötä Meta aikoo myös esitellä palveluihinsa muutaman sekunnin mainoskatkot, joita ei voi ohittaa eteenpäin pyyhkäisemällä.
Samalla Meta on ilmoittanut hinnanalennuksista maksullisen, mainoksista vapaan tilauksen osalta.
Jatkossa tilauksen hinta on verkkopalvelusta ostettuna 5,99 euroa kuukaudessa aiemman 9,99 euron sijaan. Mobiilisovelluksissa eli Applen ja Googlen maksutavan kautta ostettuna hinta laskee 12,99 eurosta 7,99 euroon kuukaudessa. Yksittäisen käyttäjätilin lisäksi useammat tilit maksavat lisää 4 euroa ja sovellusten kautta 5 euroa kuussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hinnat päivittyvät olemassa oleville tilauksille automaatisesti.
Meta tulee esittämään käyttäjille EU:ssa lähiaikoina uuden valintaikkunan, josta voi valita haluaako tehdä maksullisen tilauksen vai jatkaa käyttöä ilmaiseksi mainosten kera – joko enemmän tai vähemmän personoidusti.
”Uskomme vahvasti, että personoidut mainokset ovat olennainen osa mainoksilla tuettua Internetiä, joka on tarjonnut ilmaisia verkkopalveluita sadoille miljoonille EU:n kansalaisille ja miljardeille ihmisille maailmanlaajuisesti. Tuemme jatkossakin säädöksiä, jotka edistävät personoidun mainonnan vastuullista käyttöä, jotta voimme ylläpitää korkealaatuisia ja ilmaisia palveluita, joita käyttäjät ovat tottuneet meiltä odottamaan”, totesi Meta muutoksista kertoessaan.
”Huolimatta keskitetyistä ponnisteluistamme EU-sääntelyn noudattamiseksi, olemme edelleen saaneet sääntelyviranomaisilta lisävaatimuksia, jotka ylittävät laissa kirjoitetun. Vastauksena tähän palautteeseen ja jatkaaksemme palveluidemme tarjoamista maksutta mahdollisimman monelle EU:n kansalaiselle lanseeraamme lisävaihtoehdon EU-käyttäjille”, Meta kommentoi vähemmän personoitujen mainosten vaihtoehdon lisäämistä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »