Mobiilipalvelut ovat mullistaneet lainamarkkinat ja muuttaneet talouden ja rahoituksen toimintamalleja. Mobiilisovellusten avulla kuluttajat voivat hallita lainojaan helposti ja nopeasti missä tahansa. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten mobiilipalvelut ovat vaikuttaneet lainamarkkinoihin ja millaisia hyötyjä ne tarjoavat käyttäjille.
Lainahakemukset mobiilisovelluksilla – helppoutta arkeen
Lainamarkkinoiden digitalisaatio on tehnyt lainojen hakemisesta ja hallitsemisesta helppoa ja nopeaa. Lainan hakemista varten ei tarvitse lähteä pankkiin, eikä tietokonettakaan tarvitse avata: riittää, että käytössä on älypuhelin. Lainahakemusten täyttäminen ja lähettäminen käy hetkessä, mikä säästää sekä aikaa että vaivaa.
Esimerkiksi yleisiä, arjen kuluihin tarkoitettuja lainavaihtoehtoja haettaessa hakemuksen täyttäminen ei vaadi suuria ponnisteluita. Ennen täyttämistä täytyy käytännössä vain selvittää, mikä on tarvittava summa ja sopiva takaisinmaksuaika sekä täyttää henkilö- ja yhteystiedot ja joitain muita tietoja.
Digitalisaatio ja lainojen helppo hakeminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lainoja myönnettäisiin helpommin saati vastuuttomammin. Käsittelyprosessi on sama kuin verkkosivustoilla lainoja haettaessa, ja nopeus johtuu teknologian hyödyntämisestä eikä siitä, että prosessia olisi höllennetty.
Tekoälyllä on keskeinen rooli lainahakemusten nopeassa käsittelyssä. Monet rahoituslaitosten sovellukset hyödyntävät tekoälyä hakijan luottokelpoisuuden arvioinnissa. Tämä tekee käsittelystä nopeaa, tehokasta ja täsmällistä. Luottokelpoisuuden arviointi on tärkeää, sillä sen avulla rahoituslaitokset voivat tarkastella, onko laina oikein mitoitettu, mikä puolestaan edistää myös kuluttajien taloudenhallintaa – liian suuria lainoja ei myönnetä, tai jos aiemmat lainat ovat jääneet hoitamatta, lainaa ei ole saatavilla lainkaan.
Digitalisaatio on siis tuonut lainat lähelle kuluttajia, ja lainoja voidaan käyttää joustavammin arjen yllättäviin kuluihin tai haaveiden toteuttamiseen. Saatavilla on myös monipuolinen lainavalikoima aina kodin remontoimiseen, ajoneuvon hankkimiseen, nopeaan rahantarpeeseen sekä aikaisempien lainojen yhdistämiseen.
Mobiililuotot ja niiden vaikutus kulutukseen
Mobiilisovelluksia ei käytetä ainoastaan lainojen hakemiseen, vaan niiden avulla voidaan myös hallinnoida lainoja. Erityisen paljon hyötyä mobiilisovelluksesta on joustavien lainaratkaisujen etsimisessä. Siinä missä erilaiset nopeat lainavaihtoehdot tai tiettyyn tarkoitukseen otetut lainat, kuten autolainat, nostetaan kerralla ja usein myös käytetään kerralla, joustoluottoa käytetään kuten luottokorttia.
Joustoluottoa myönnetään lainansaajalle tietty summa, mutta lainaa voi nostaa ja maksaa takaisin omien tarpeiden mukaisesti. Tässä mobiilisovellus on kätevä apu: esimerkiksi yllättävässä tilanteessa lainaa voi nostaa palaamatta kotiin tai pankissa käymättä. Myös takaisinmaksu käy kätevästi älypuhelimella.
Lainojen haku ja hallinta mobiililaitteilla on vähentänyt kynnystä hakea lainaa. Niistä tulee luonteva osa arkea, jota muutenkin hallinnoidaan merkittävissä määrin älypuhelimilla. Onko tästä syytä huolestua? Ei – lainan saaminen ei ole sen helpompaa kuin aiemmin, ja niiden vertailu on aivan yhtä helppoa mobiililaitteilla kuin tietokoneellakin, ja käytännöllisempää ja nopeampaa kuin pankkilainojen kohdalla.
Erilaisten kulutusluottojen kysynnän kasvu mobiilisovellusten myötä ei siis heijasta kasvanutta rahantarvetta tai lainojen helpompaa saatavuutta, vaan sitä, että lainojen hakeminen, vertailu ja hallinta on näppärämpää kuin aiemmin. Luototusvaihtoehdot ja pienet lainat on tarkoitettu arjen kuluihin, ja juuri siksi niiden hallinta mobiilisovelluksilla on niin suosittua.
On myös hyvä muistaa, että kun lainan tiedot ovat helposti saatavilla mobiilisovelluksessa, niiden seuraaminen ja takaisinmaksu on kätevää ja niistä tulee nopeasti osa arkista taloudenhoitoa.
Teknologian tuoma läpinäkyvyys ja lainojen kilpailutus
Teknologia on tuonut lainamarkkinoille monenlaisia etuja. Siinä missä ennen lainojen vertailu vaati vierailua useammassa pankissa, nyt lainoja voi vertailla reaaliaikaisesti. Samoin lainojen kilpailuttaminen käy hetkessä, ja lainahakijan tarvitsee vain valita edullisin ja ehdoiltaan paras vaihtoehto.
Vielä jokin aika sitten vertailut ja kilpailutukset tehtiin tietokoneella kotisohvalta käsin, mutta nyt ei tarvitse vaivautua käyttämään edes tietokonetta. Lainanhakijan täytyy vain päättää sopiva lainasumma ja takaisinmaksuaika, ja mobiilisovellukset hoitavat lainatarjousten vertailun. Lainasummaa ja takaisinmaksuaikaa muuttamalla saa näkyviin myös hintaeroja, mikä mahdollistaa vastuullisen lainanoton – lainasummaa voi muokata niin, että se on varmasti suhteessa omiin tuloihin ja menoihin.
Mobiilisovellusten eduksi voidaan katsoa myös se, että lainojen vertailu ei ole ainoastaan nopeaa, vaan myös selkeää. Sovellukset näyttävät lainan todellisen hinnan selkeästi, eli lainanhakijan ei tarvitse tehdä laskelmia tai etsiä tietoa itse. Se puolestaan myös edistää vastuullisuutta. Toisin kuin pikavippien varhaisina vuosina, kuluttajat eivät päädy ottamaan liian nopeasti liian kallista lainaa siksi, että lainan todellista hintaa ei ole ilmoitettu tarpeeksi näkyvästi ja selkeästi.
Mobiilisovelluksien merkittävä etu on tietenkin nopeus. Lainat voi vertailla hetkessä ja tarvittaessa lainan voi saada käyttöönsä jopa muutamissa minuuteissa. Se on kuitenkin vain yksi etu. Mobiilisovellukset tuovat lainamarkkinoille läpinäkyvyyttä, joustoa ja mahdollistavat lainojen kilpailutuksen. Tämä puolestaan lisää lainojen vastuullista käyttöä ja on lisännyt myös tietoisuutta erilaisista lainoihin liittyvistä kustannuksista.
Yrityslainat ja mobiilipalvelut – rahoitus kasvuun ja kehitykseen
Entä sitten yrityslainat? Niidenkin vertailun ja hallinnan mobiilisovellukset ovat mullistaneet. Yrityslainat on tarkoitettu yksinomaan yritystoiminnan rahoittamiseen, ja niiden hakijana on yksityishenkilön sijaan yritys. Myös tällaisia lainoja voi hakea mobiilipalveluiden kautta, mikä nopeuttaa lainaprosessia ja vapauttaa aikaa liiketoiminnalle.
Yrityslainoja tarjoavat monet yksityishenkilöillekin kulutusluottoja ja pikalainoja tarjoavat tarjoavat rahoituspalvelut. Yrityslainat ovat tyypillisesti kulutusluottoja suurempia ja niitä varten annetaan tietoa yrityksen toiminnasta ja varallisuudesta, ja vakuuksiakin käytetään. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lainaa tarvitsisi hakea pankista, vaan nykyteknologian ansiosta suurempien lainojenkin vertailu ja hallinta käy kätevästi verkossa.
Lainojen hallinta mobiilisovelluksella helpottaa myös taloushallintoa: maksusuunnitelmat ja jäljellä olevan maksettavan summan voi tarkistaa yhdellä silmäyksellä milloin vain. Erityisen käytännöllistä tämä on pienissä yrityksissä, jotka kaipaavat kätevää kasvurahoitusta tai haluava toteuttaa tarpeellisia investointeja yritystoimintaan.
Kiireisen yrittäjän arkeen lainamarkkinoiden mobiiliratkaisut tuovat sujuvuutta ja helppoutta, ja harkiten vertaillut ja nostetut lainat maksavat siivittävät yritystoimintaa ja maksavat itsensä aikanaan takaisin.
Tietoturva ja luottamus mobiilirahoituksessa
Voiko lainapalveluiden mobiilisovelluksiin sitten luottaa? Yksiselitteinen vastaus on “kyllä”. Mobiilisovelluksissa hyödynnetään vahvoja salausmenetelmiä, mikä takaa sen, että ulkopuoliset eivät pääse käsiksi käyttäjän tietoihin tai raha-asioihin. Lisäksi sovelluksissa käytetään kaksivaiheista tunnistautumista, mikä takaa sen, että sovellukseen ei pääse pelkän käyttäjätunnuksen ja salasanan turvin.
On tietenkin tärkeää valita lainantarjoaja huolellisesti ja varmistaa, että mobiilisovelluksen tietoturvateknologia on ajan tasalla. Nyrkkisääntönä kannattaa pitää sitä, että lainantarjoajaan on syytä tutustua sekä sen omilla sivuilla että etsimällä siitä lisätietoa arvostelupalveluista ja uutisista. Luotettava rahoituslaitos tarjoaa myös luotettavan, vakaan ja helppokäyttöisen mobiilisovelluksen.
Sovelluksen käyttäjän vastuulle jää tietenkin sovelluksen päivitettynä pitäminen: lainasovellus on syytä päivittää aina, kun saatavilla on uusia versioita. Uudet versiot ovat aina turvallisimpia, sillä niissä on huomioitu uusimmat riskit ja korjattu mahdolliset aiemmat virheet. Lisäksi kaksivaiheista tunnistautumista on syytä suosia, ja biometrinen tunnistautuminen on nykyään saatavilla kaikkiin laadukkaisiin sovelluksiin. Tietoturvasta tulee tietysti huolehtia myös luomalla tarpeeksi vahvoja salasanoja ja käyttämällä uniikkeja salasanoja. Uniikit salasanat takaavat sen, että jos jollekin tilillesi murtaudutaan, muut tilisi pysyvät suojassa.
Kuluttajat Suomessa ovat tottuneet laadukkaisiin digitaalisiin lainapalveluihin. Laatu koostuu turvallisuuden lisäksi myös hyvästä käyttäjäkokemuksesta, kuten selkeydestä ja intuitiivisesta käyttöliittymästä. Lainasovellukset joutuvat vastaamaan näihin kuluttajien korkeisiin odotuksiin. Laadukkuus ja korkea tietoturva puolestaan lisäävät luottamusta lainojen vertailuun, hakuun ja hallintaan tarkoitettuihin mobiilipalveluihin ja kasvattavat niiden suosiota.
Mobiiliteknologian tulevaisuus lainamarkkinoilla
On selvää, että tulevaisuudessa lainojen vertailu, hakeminen ja hallinta tapahtuu yhä useammin mobiililaitteilla. Mobiiliteknologia kehittyy myös lainasovellusten ja lainojen hallinnan suhteen: rahoitusalan teknologiaan erikoistuneet fintech-yritykset jatkavat innovaatioiden tuomista lainamarkkinoille, mikä tekee rahoituksesta entistä nopeampaa ja helpompaa. Kehittyneet sovellukset ja helppoutta, luotettavuutta ja sujuvuutta silmällä pitäen luodut ratkaisut muodostuvat nopeasti rahoituslaitosten kilpailuvalteiksi.
Tekoälyn kehitys tulee myös vaikuttamaan lainapalveluihin. Tällä hetkellä tekoälyä käytetään esimerkiksi luottotietojen tarkistamiseen, mutta tulevaisuudessa tekoäly voi automatisoida koko lainaprosessin. Kuluttajille on siis luvassa entistä nopeampi ja saumattomampi kokemus. Tekoälyä voidaan myös hyödyntää tietoturvan parantamiseen ja vastuullisuuden tehostamiseen – kun prosessi automatisoidaan, virheiden mahdollisuus vähenee ja kuluttajat voivat luottaa siihen, että saatu laina on oikein mitoitettu.
Suomi on mobiiliteknologian, tietoturvan ja digitalisaation kärjessä, ja sen ansiosta tulemme näkemään kiinnostavia uudistuksia myös rahoitusalalla. On selvää, että nuoremmat käyttäjät tulevat hallinnoimaan raha-asioitaan lainat mukaan lukien mobiilisovelluksilla, ja osaavat vaatia käytännöllisiä ja luotettavia sovelluksia lainojensa hallintaan.
Yhteenveto: mobiiliteknologia muuttaa lainamarkkinoita
Mobiilisovellukset ovat muuttaneet rahoituspalveluiden saatavuutta ja toimintamalleja. Etenkin kuluttajien kannalta muutos on ollut huima: lyhyessä ajassa lainojen hakeminen on siirtynyt pankista verkkoon ja mobiililaitteille. Lainojen hakeminen, hallinta ja vertailu on nyt helpompaa kuin koskaan, mikä tuo joustavuutta niin kuluttajien kuin yritystenkin talouteen.
Tekoälyn kehityksen myötä voidaan odottaa myös entistä sujuvampaa ja automatisoidumpaa lainaprosessia. Teknologian kehitys ja mobiilipalveluiden kasvu ennakoivat yhä tehokkaampia ja turvallisempia tapoja hallita rahoitusta. Kuluttajat osaavat myös vaatia laadukkaita, turvallisia ja käyttökokemukseltaan hyviä sovelluksia, mikä vaikuttaa rahoituspalveluiden toimintamalleihin.
Mobiiliteknologian voi myös ajatella edistävän parempaa taloudenhallintaa ja vastuullisempaa lainojen käyttöä ja hallintaa. Koska lainojen läpinäkyvä vertailu ja lainojen kustannusten selvittäminen tapahtuu entistä helpommin, ja tekoäly lisäksi edistää lainojen vastuullista myöntämistä, ei lainoihin liity enää samanlaisia riskejä kuin pikalainojen alkuaikoihin. Kuluttajat osaavat myös etsiä tietoa ja tunnistavat epäluotettavat tahot nopeasti.
Yhteenvetona voidaankin sanoa, että tulevaisuudessa lainoja vertaillaan, nostetaan ja hallitaan yhä useammin mobiilisovelluksilla. Samalla fintech-yritykset luovat uudenlaisia ratkaisuja, joissa tekoälyllä on tärkeä rooli.