Tablettilaitteiden maailmanlaajuiset toimitukset kasvoivat heinä-syyskuussa 20,4 prosenttia vuodentakaisesta 39,6 miljoonaan kappaleeseen, kertovat tutkimusyhtiö IDC:n tilastot.
Tablettilaitteidenkin menekki kiihtyi muutama vuosi sitten koronapandemian lisättyä kodeissa vietettyä aikaa. Sittemmin vahvaa kysyntää seurasi heikkous viime vuonna, ja pikku hiljaa markkinat alkavat nyt elpyä.
Applen iPad-toimitukset kasvoivat IDC:n mukaan heinä-syyskuussa vuodentakaisesta vain 1,4 prosenttia 12,6 miljoonaan laitteeseen, mikä johti Applen markkinaosuuden laskuun 37,7 prosentista 31,7 prosenttiin. IDC toteaa toukokuussa julkaistujen 11 ja 13 iPad Airin myyneen vahvasti kouluihin paluun sesongissa, mutta samanaikaisesti toukokuussa markkinoille saapuneiden M4:llä ja OLED-näytöillä varustettujen 11 ja 13 tuuman iPad Pron myynnin jääneen odotuksista korkeiden hintojen vuoksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsung onnistui kasvattamaan toimituksiaan 18,3 prosentilla 7,1 miljoonaan laitteeseen, ja sen markkinaosuus pysyi varsin vakaana ollen 17,9 prosenttia. Samsung toi aivan neljänneksen lopulla saataville uudet Galaxy Tab S10 -sarjan huipputablettinsa Galaxy Tab S10+:n ja Galaxy Tab S10 Ultran. Suuren osan myynnistä heinä-syyskuussa toi kuitenkin edullinen Galaxy Tab A9.
Vahvimpaan kasvuun TOP5-tablettilaitevalmistajista ylsi Amazon.com edullisilla Kindle-tableteillaan. Toimitukset peräti yli kaksinkertaistuivat (+111,3 %) 4,6 miljoonaan, mikä nosti markkinaosuuden 6,6 prosentista 11,6 prosenttiin. Amazonilta nähtiin uudistettu Kindle Fire HD 8 neljänneksen aikana, minkä lisäksi myyntiä tukivat Prime Day -alennuspäivän tarjoukset.
Huawei ylsi tableteissa neljänneksi suurimmaksi myöskin vahvalla 44,1 prosentin toimitusten kasvulla. 3,3 miljoonan laitteen toimituksilla irtosi 8,2 prosentin markkinaosuus. Huawein tablettilaitteiden vahvin menekki keskittyy sen Kiinan kotimarkkinoille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lenovo oli markkinoiden viidenneksi suurin. Kasvua toimituksissa kertyi 14,7 prosenttia 3,0 miljoonaan laitteeseen ja 7,6 prosentin markkinaosuuteen. Lenovo kasvoi laaja-alaisesti, sekä kotimarkkinoilla Kiinassa että Länsi-Euroopassa.
”Valmistajilla on useita houkuttelevia mahdollisuuksia lisätä läsnäoloaan tablettimarkkinoilla – yhteistyö oppilaitosten kanssa, viihde ja pelit, laitteiden välinen liitettävyys, integraatiot terveydenhuoltoon ja paljon muuta. Tekoälypohjaisten ominaisuuksien hyödyntäminen käyttökokemuksen parantamiseksi ajaa kasvua kaikkialla maailmassa. Viimeaikaiset tekoälyn innovaatiot ovat alkaneet houkutella kuluttajia, jotka ovat valmiita maksamaan premium-hinnan”, kommentoi Anuroopa Nataraj, IDC:n Mobility and Consumer Device Trackers -seurannan vanhempi tutkimusanalyytikko. ”Tekoälyominaisuuksien ja -sovellusten jatkaessa kasvuaan yhä useammat kuluttajat asettavat nämä edistyneet ominaisuudet etusijalle seuraavassa ostoksessaan.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »