Apple ja sen pankkikumppanina Yhdysvalloissa tarjottavassa Apple Card -luottokortissa toimiva Goldman Sachs ovat saaneet yhteensä noin 90 miljoonan dollarin sakot ja korvausvaatimukset Consumer Financial Protection Bureau (CFPB) -virastolta.
Sakkojen syyksi kerrotaan Apple Card -luottokorttiin liittyvät epäonnistumiset sekä asiakaspalvelun puutteet ja virheelliset väitteet.
Apple toi oman Apple Card -luottokorttinsa Yhdysvalloissa saataville jo vuonna 2019. Muille markkinoille luottokortin saatavuus ei ole laajentunut. Applen kumppanina luottokortin tarjoamisessa alusta alkaen on toiminut Goldman Sachs -pankki, joka on vastannut luottokorttiin liittyvästä rahoituksesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Consumer Financial Protection Bureaun mukaan Apple ja Goldman Sachs ovat rikkoneet toiminnallaan Yhdysvaltojen rahoitusalan kuluttajansuojaan liittyvää lakia sekä rehelliseen lainanantoon liittyvää lakia, kun ne eivät ole asianmukaisella tavalla hoitaneet transaktioihin liittyviä reklamaatioita ja ovat johtaneet asiakkaita harhaan liittyen korottomiin maksuvaihtoehtoihin ostettaessa Apple-laitteita Apple Cardilla.
Applen maksettavaksi CFPB määräsi 25 miljoonan dollarin sakot, jotka kerryttävät viraston korvausrahastoa, kun taas Goldman Sachsin täytyy maksaa laittomuuksista kärsineille kuluttajille 19,8 miljoonan dollarin korvaukset 45 miljoonan dollarin sakkojen lisäksi.
Apple on kommentoinut olevansa eri mieltä CFPB:n päätöksestä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Apple on sitoutunut tarjoamaan kuluttajille oikeudenmukaisia ja läpinäkyviä rahoitustuotteita”, Applen edustaja kommentoi muun muassa MacRumors-sivustolle. ”Apple Card on yksi kuluttajaystävällisimmistä saatavilla olevista luottokorteista, ja se on erityisesti suunniteltu tukemaan käyttäjien terveellistä taloudenpitoa. Saatuaan tietää näistä tahattomista ongelmista vuosia sitten Apple teki tiivistä yhteistyötä Goldman Sachsin kanssa ratkaistakseen ne nopeasti ja auttaakseen asiakkaita. Vaikka olemme vahvasti eri mieltä CFPB:n luonnehdinnasta Applen käytöksestä, olemme tehneet sopimuksen heidän kanssaan, ja odotamme innolla, että voimme jatkossakin tarjota erinomaisen kokemuksen Apple Card -asiakkaillemme.”
Tammikuussa 2024 kerrottiin, että Apple Card on käytössä jo 12 miljoonalla käyttäjällä. Suurimmiksi Apple Cardin kilpailuvalteiksi Apple nosti alusta alkaen yksinkertaisuuden, vuosi- ja kuukausimaksuttomuuden, kohtuulliset korot, bonusten keräämisen ja yksityisyyden. Apple ei tiedä missä, milloin ja mihin hintaan ostokset on tehty, vaan data on käyttäjän laitteella.
Bonusten osalta Apple Card tarjoaa yhden prosentin bonuksen kaikista fyysisen kortin kautta tehdyistä ostoksista, kahden prosentin bonuksen kaikista Apple Pay -ostoksista ja kolmen prosentin bonuksen Applen kaupoista sekä valituilta muilta kauppiailta tehdyistä ostoksista. Bonukset maksetaan kortille poikkeuksellisesti päivittäin Daily Cash -rahana, jota Applen mukaan maksettiin yli 1 miljardia dollaria vuonna 2023.
Keväällä 2023 Applen ja Goldman Sachsin välinen yhteistyö laajeni, kun ne toivat tarjolle Apple Card -asiakkaille korkeakorkoisen Apple Card Savings -säästötilin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen kumppanille Goldman Sachsille Apple Card -liiketoiminta on ollut syvästi tappiollista, minkä vuoksi se on aikeissa irtautua yhteistyöstä ja Applen on raportoitu etsivän tilalle uutta kumppania.
Syyn Goldman Sachsin Apple Card -yhteistyön heikkoon kannattavuuteen on ajateltu löytyvän lepsusta luottopoliitikasta, jonka myötä sen alaskirjaukset maksamatta jääneiden velkojen osalta ovat huomattavasti korkeammat kuin monilla muilla suurilla toimijoilla luottokortti- ja kuluttajarahoituksessa.
Lisäksi raportoidusti Goldman Sachsin työntekijöiden mukaan pankki on vähemmän aggressiivinen ja samalla vähemmän menestyksekäs maksamatta olevien saatavien perinnässä muihin pankkeihin verrattuna.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »