Meta valjastaa kasvojentunnistuksen väärennettyjen mainosten vastaiseen taisteluun. Julkkisten kasvoilla harhautetaan käyttäjiä.
Facebookissa on jo pitkään kärsitty ikävästä lieveilmiöstä, jossa julkisuudesta tuttujen henkilöiden, kuten näyttelijöiden tai kuuluisien sisällöntuottajien, kasvot on liitetty huijaustarkoituksessa luotuun mainokseen. Tunnetun henkilön ”suositus” saattaa tehdä mainoksesta luotettavamman oloisen, jolloin vaikkapa houkuttelevasta tarjouksesta innostunut käyttäjä haksahtaa ansaan.
Huijausmainokset johtavat monesti saastuneille sivustoille, joilla saatetaan harjoittaa esimerkiksi tietojenkalastelua. Viime aikoina Facebook-yhtiö Meta on kuitenkin saanut ”lupaavia” tuloksia kasvojentunnistuksen käytöstä osana huijausmainosten vastaista kampanjaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan mukaan kasvojentunnistus vertaa mainoksissa käytettyjä kuvia julkisuudesta tuttujen henkilöiden profiileihin ja ilmoittaa havaitsemistaan osumista. Mikäli mainoksen todetaan olevan väärennetty, poistetaan se välittömästi näkyviltä.
Julkkikset esiintyvät toki myös oikeissa mainoksissa, mutta niitä voi olla vaikea erottaa huijauksista, Metan toimittaja kuvailee TechCrunchille. Kasvojentunnistus saattaa tuoda tilanteeseen helpotusta.
Kasvojentunnistusta käytetään vain mainoshuijausten ehkäisemiseen, Metan tiedottaja painottaa. Kaikki ”kertaluontoisesti mainoksista luotu, kasvoihin liittyvä data poistetaan välittömästi vertailun jälkeen riippumatta siitä, löytyikö osumia vai ei”. Muuhun tarkoitukseen kasvojentunnistusta ei valjasteta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samalla Meta kuitenkin vahvistaa kehittelevänsä ”videoselfieihin” perustuvaa ratkaisua, jolla salasanansa unohtaneet käyttäjät voisivat jälleen saada pääsyn tileilleen.
Metan mukaan kasvojentunnistuksesta on alustavien testien mukaan ollut apua julkkisten kasvoja käyttävissä mainoshuijauksissa. Teknologiaa on jo kokeiltu ”pienen julkisuudesta tuttujen henkilöiden ryhmän kanssa” lupaavin tuloksin, ja ennen pitkää tekniikkaa on määrä alkaa hyödyntää laajemmin.
Toistaiseksi teknologiaa ei kuitenkaan ole määrä ottaa koekäyttöön Isossa-Britanniassa tai Euroopan unionissa, vaikka kyse onkin muuten maailmanlaajuisesta hankkeesta.
Metaa on jo vuosia kritisoitu kyvyttömyydestä estää niin kutsuttuja julkkishuijauksia. Toivoa sopii, että uusi teknologia auttaa somejättiä ainakin helpottamaan tilannetta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »