Kotien äänentoistojärjestelmistä tunnettu Sonos julkisti toukokuussa ensimmäiset kuulokkeensa – muun muassa melunvaimennuksella varustetut Sonos Ace -sankakuulokkeet, joiden suositushinta Suomessa on 499 euroa.
Muun muassa epäonnistuneen sovelluspäivityksen johdosta Sonos ajautui kuitenkin kriisin keskelle ja myös kuulokkeiden myynti jäi rajusti odotuksista.
Nyt viimeisimpien huhujen mukaan Sonos suunnittelee uusien kuulokkeiden tuomista markkinoille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jo syyskuun alussa Bloombergin Mark Gurman on raportoi Sonosin alun perin suunnitelleen kuulokkeidensa tuotantomääräksi 900 000 – 1 miljoona vuodessa (2 500 kappaletta päivässä). Todellisen tuotantomäärän Sonos joutui kuitenkin leikkaamaan karkeasti 250 kappaleeseen päivässä, vastaten jatkossa vain 90 000 – 100 000 kappaletta vuodessa.
Nyt Gurman on kertonut viimeisimmässä Power On -uutiskirjeessään Sonosin jatkosuunnitelmista.
Gurmanin lähteiden mukaan syyskuuhun mennessä Sonos on myynyt noin 200 000 kappaletta ensimmäsiä Ace-kuulokkeitaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vaikka ensimmäisten kuulokkeiden myyntimenestys on jäänyt rajulla tavalla odotuksista, aikoo Sonos puskea eteenpäin.
Sonos kehittää lähteiden mukaan uusia huippukuulokkeita, jotka tulevat sijoittumaan mallistossa nykyisten Ace-kuulokkeiden yläpuolella. Yhdysvalloissa alkujaan 450 dollarilla myyntiin tuotujen Ace-kuulokkeiden hintaa on tarkoitus laskea 50 dollarilla ja tuoda uudet kuulokkeet myyntiin taas 450 dollarin lähhöhinnalla.
Uusi kuulokeprojekti kulkee Sonosilla Roundhouse-koodinimellä, ja on vasta varhaisessa vaiheessa eikä päätöksiä lopullisesta toteutuksesta ole vielä tehty.
Taustalla myös Sonos-kuulokkeiden heikossa menekissä on vaikuttanut Sonosin hallintasovelluksen katastrofaalinen päivitys. Sonos uudisti sovelluksensa keväällä, ja uusi versio on kerännyt murskaavaa kritiikkiä heikosta toimivuudestaan sekä puuttuvista toiminnoista. Sonosin toimitusjohtaja on pyytänyt ongelmia anteeksi, ja yhtiössä on jopa harkittu vanhan sovelluksen uudelleenjulkaisua, jota ei kuitenkaan lopulta päätetty toteuttaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sonos-käyttäjien tyytyväisyyttä nakertanut sovelluspäivitys on todennäköisesti johtanut myös kuulokkeiden heikkoon myyntiin: kukapa haluaisi ostaa uutta tuotetta firmalta, jonka toiminta on juuri aiheuttanut karvaan pettymyksen.
Aiemmin Mark Gurman raportoi Sonosin myös lykänneen uuden televisioon kytkettävän älylaitteensa koodinimeltään Pinewood julkaisua tammikuulta maaliskuulle. Lisäksi Sonos on vahvistanut lykkäävänsä muitakin uutuustuotteitaan keskittyessään korjaamaan ensin sovelluksensa.
Vaikeassa tilanteessa Sonos on päätynyt leikkaamaan kustannuksiaan vähentämällä noin 100 työntekijää vastaten 6 prosenttia henkilöstöstä. Kuluvana vuonna Sonosin osakekurssi on laskenut noin kolmanneksella.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »