Tutkimusyhtiö IDC:n alustavien tilastojen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvoivat 4,0 prosentilla vuodentakaisesta 316,1 miljoonaan vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä heinä-syyskuussa.
Toimitukset kasvoivat jo viidennen peräkkäisen vuosineljänneksen ajan.
”Kiinalaisten valmistajien, kuten Vivon, OPPOn, Xiaomin, Lenovon ja Huawein, voimakkaan kasvun johdolla älypuhelinmarkkina osoittaa kestävyyttä maailmanlaajuisista taloudellisista vastatuulista huolimatta”, kommentoi Will Wong, AP Client Devices -yksikön vanhempi tutkimuspäällikkö. ”Kuitenkin, valmistajien kasvu oli epätasaista – kun jotkut yritykset kamppailivat kohonneiden materiaalikustannusten (BOM) kanssa, toiset hyötyivät suotuisista valuuttakursseista kehittyvillä markkinoilla, kuten Kaakkois-Aasiassa. Vivon onnistuminen oli erityisen huomattavaa, aggressiivisten tuotelanseerausten ja alhaisen vertailupohjan vauhdittamana.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Markkinaosuuksissa menneellä neljänneksellä nähtiin hienoisia muutoksia. Samsungin toimitusten laskettua 2,8 prosentilla painui sen markkinaosuus 18,3 prosenttiin verrattuna 19,6 prosenttiin vielä vuotta aiemmin.
Apple olikin jo kolmannella neljänneksellä lähellä ohittaa Samsungin, vaikka iPhone-toimitusten kasvukin jäi markkinoiden kasvuvauhdista. IDC arvioi Applen kasvattaneen toimituksiaan 3,5 prosentilla ja sen markkinaosuuden olleen 17,7 prosenttia.
Kuluvalla vuoden viimeisellä neljänneksellä Apple on jälleen kausiluonteisesti ohittamassa Samsungin älypuhelinmarkkinoiden suurimpana iPhone 16 -lanseerauksen siivittämänä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Vuoden 2024 kolmannella vuosineljänneksellä vanhemmat iPhone-mallit, erityisesti iPhone 15, menestyivät poikkeuksellisen hyvin Apple Intelligencen vahvojen kampanjoiden ja lisääntyneiden markkinointitoimien ansiosta. Huolimatta Apple Intelligencen vaiheittaisesta käyttöönotosta Yhdysvaltojen ulkopuolisilla markkinoilla, Apple jatkaa kasvuaan tulevalla lomakaudella, sillä se odottaa monien asiakkaiden päivittävän iPhone 13:sta, iPhone 12:sta ja aiemmista malleista uuteen tekoälyä tukevaan älypuhelimeen. varmistaakseen ostoksensa toimivan pitkällä aikavälillä”, kommentoi Nabila Popal, Worldwide Client Devices -yksikön tutkimusjohtaja.
”Samsung säilytti markkinajohtajuutensa huolimatta toimitettujen laitteiden laskusta. Yhtiö kuitenkin kasvattaa edelleen osuuttaan premium-segmentissä, kun keskimääräiset hinnat nousivat vuosineljänneksellä Galaxy AI -yhteensopivien mallien vahvemman osuuden ansiosta”, sanoi Francisco Jeronimo, EMEA Client Devices -yksikön johtaja. ”Yhtiö aloitti Galaxy AI -ominaisuuksien käyttöönoton muissa Samsung-malleissa ja julkaisi uudet Galaxy Z Fold6- ja Galaxy Z Flip6 -taittuvat Galaxy AI:n kanssa, mikä tuki parempaa suoritusta premium-segmentissä.”
Xiaomi kasvatti toimituksiaan 3,3 prosentilla yltäen 13,5 prosentin markkinaosuuteen ja Oppo, mukaan lukien OnePlus-alabrändi, 5,9 prosentilla, mikä kasvatti sen markkinaosuuden 9,1 prosenttiin.
Suurimman toimitusten kasvun, 22,8 prosenttia, kirjasi Vivo nostaen markkinaosuutensa 8,5 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »