DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan useiden sovellusten käyttö älylaitteilla on kasvanut edellisvuodesta.
Erityisesti hyötysovellukset ovat korostuneesti esillä suosituimpien sovellusten joukossa, ja kauppakassisovellusten käyttö onkin kasvanut viime vuodesta kaikkein eniten.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ttutkimuksen mukaan älylaitteilla käytetyistä sovelluksista suurin kasvu, peräti 17 prosenttiyksikköä edellisvuoteen verrattuna, on tapahtunut kauppakassisovellusten käytössä. Myös mobiilimaksaminen, pankkien maksusovellukset sekä tietoturvasovellukset ovat kasvattaneet suosiotaan.
Kolme käytetyintä sovellusta älylaitteilla ovat pankkien maksusovellukset (83 %), yhteydenpitosovellukset (77 %) ja kartta- sekä reittipalvelut (77 %).
Käytetyimpien sovellusten kymmenen kärkeen mahtuvat myös sosiaalisen median sovellukset sekä musiikki- ja suoratoistosovellukset. Vähiten käytettyjen joukkoon lukeutuvat puolestaan tekoälysovellukset, oppimissovellukset ja podcast-sovellukset, vaikka näitäkin käyttää noin 17 % vastaajista. Oppimissovelluksissa on myös nähtävissä tasaista kasvua aikaisemmista vuosista, ja jopa 49 prosenttia vastaajista uskoo käyttävänsä tekoälyä tulevien kahden vuoden aikana vähintään silloin tällöin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Suomalaiset vaikuttavat olevan entistä valmiimpia digisiirtymään keskeisissä arjen asioissa kuten kauppa- ja pankkipalveluissa, mistä hyötysovellusten käytön kasvukin osaltaan kertoo. Käytetyimpien sovellusten kärkikolmikko muodostuu hyötysovelluksista, ja samanaikaisesti musiikki- ja suoratoistosovelluksissa voidaan havaita lievää kokonaiskäytön vähentymistä edellisvuoteen nähden. Tällä hetkellä hyötysovellusten käyttö näyttäisi ajaneen viihteellisempien sovellusten käytön ohi”, toteaa DNA viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck.
Eri sovellusten suosiossa on tutkimuksen mukaan keskeisiä ikäryhmäkohtaisia eroja.
Alle 25-vuotiaat käyttävät enemmän viihdesovelluksia, kuten musiikki- ja suoratoistosovelluksia. Yli 45-vuotiaat puolestaan käyttävät puolestaan enemmän hyötysovelluksia, kuten tietoturvasovelluksia. Käytetyimmät sovellukset 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä ovat some- ja yhteydenpitosovelluksia, mutta heidänkin keskuudessaan korostuvat erityisesti mobiilimaksaminen ja kauppakassisovellukset muihin ikäryhmiin verrattuna.
WhatsApp ja Facebook ovat edelleen yleisimmät sosiaalisen median kanavat, jotka ovat aktiivisessa päivittäisessä käytössä. Käytössä korostuu vuorovaikutus muiden tekemien julkaisujen kanssa ja niiden seuraaminen. Vain hyvin pieni osuus (9 %) kertoo itse julkaisevansa aktiivisesti sosiaalisessa mediassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samalla jatkuvan digitaalisten palveluiden käytön koetaan haittaavan keskittymistä – näin koki jo reilu kolmannes vastaajista. Suunnilleen yhtä moni vastaaja (39 %) kokee, että netin ääreltä on vaikea irrottautua.
Alle 25-vuotiaat rajoittavat muita ikäryhmiä enemmän netissä ja puhelimen parissa viettämäänsä aikaa, ja jopa kolmannes 16–24-vuotiaista on rajoittanut näitä. Muunlainen ajanviete on yhä suosituin keino rajoittaa älylaitteiden käyttöä, ja jopa 39 prosenttia vastaajista rajoittaa puhelimen käyttöä ennen nukkumaanmenoa.
”Jokaisen on hyvä pysähtyä pohtimaan omaa älylaitteiden käyttöään. Laitteiden käytön moninaistuessa myös älyvapaiden hetkien merkityksellisyys korostuu entisestään. On hyvä pystyä erottelemaan sitä, miten ja millaisissa tilanteissa älylaitteita käyttää. Käyttääkö niitä esimerkiksi asioiden hoitamiseen, työntekoon, viihtyäkseen vai tylsyyden välttämiseen? Tunnistettu tarve käytön rajoittamiselle on kuitenkin vahvistunut, esimerkiksi älä häiritse -tilan käytöstä on tullut entistä suositumpaa”, lisää Wahlbeck.
Sunnuntaina 20. lokakuuta vietetään jälleen Älyvapaapäivää, jolloin kaikki, joille se on mahdollista, voivat laittaa älylaitteet tarkoituksellisesti sivuun. Jo kolmatta kertaa järjestettävä Älyvapaapäivä kannustaa jokaista kiinnittämään huomiota älylaitteiden käyttöön.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin verkkopaneelissa 18.3.–27.3.2024. Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen.
Koko kattava tutkimusraportti on luettavissa tästä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »