Euroopan digimarkkinasäädös vaatii muutoksia myös viestipalvelujen toimintaan. Meta on nyt kertonut, kuinka se suunittelee toteuttavansa digimarkkinasäädöksen vaatimuksia yhteentoimivuudesta Messengerissä ja WhatsAppissa.
Digimarkkinasäädös vaatii Metankin viestipalveluilta yhteentoimivuutta kolmansien osapuolten palvelujen ja sovellusten kanssa.
Meta tulee kertomaan tuesta kolmansien osapuolten integraatioille ilmoituksilla Messengerissä ja WhatsAppissa. Uuden yhteensopivan sovelluksen tullessa saataville, kertoo Meta tästä Messengerissä ja WhatsAppissa. Lisäksi sovellukset tulevat sisältämään käyttöönottonäkymän, joka kertoo lisätietoja kolmansien osapuolten sovelluksista ja niihin vaihtamisesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tarjolle on tulossa myös valintamahdollisuus erillisestä postilaatikosta kolmansien osapuolten sovellusten viesteille tai yhdistetystä postilaatikosta kaikille viesteille. Käyttäjä voi muuttaa tätä valintaa halutessaan myöhemminkin.
Meta tulee tukemaan viesteissä kolmansien osapuolten sovellusten kanssa digimarkkinasäädöksen vaatimien perustason ominaisuuksien lisäksi laajempia toimintoja, kuten reaktiot, pikavastaukset, kirjoittaa-merkinnät ja lukukuittaukset.
Viestiryhmille Meta on lisäämässä digimarkkinasäädöksen vaatimusten mukaisesti tuen vuonna 2025 ja ääni- ja videopuheluille kolmansien osapuolten sovellusten kanssa vasta vuonna 2027.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Jatkamme yhteistyötä kolmansien osapuolien viestipalveluiden kanssa tarjotaksemme turvallisimman ja parhaan kokemuksen”, Meta toteaa. ”Käyttäjät alkavat nähdä kolmannen osapuolen chat-vaihtoehtoja, kun kolmannen osapuolen viestintäpalvelu on rakentanut, testannut ja julkaissut tarvittavan teknologian tehdäkseen ominaisuudesta positiivisen ja turvallisen käyttökokemuksen.”
WhatsAppin kanssa yhteensopivuus tulee vaatimaan päästä päähän -salauksen tukemista. Lisäksi Meta tulee vaatimaan kolmansien osapuolten yhteensopivien sovellusten kehittäjien allekirjoittavan sen kanssa sopimuksen palvelujen integroinnista.
Toistaiseksi ei ole vielä tiedossa, mitkä palvelut aikovat toteuttaa yhteensopivuuden Metan viestipalvelujen kanssa.
Muuten kuin viestipalvelujen osalta, ei Metan tapa toteuttaa digimarkkinasäädöksen vaatimuksia ole tyydyttänyt Euroopan komissiota.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Komission mielestä Metan julkaisema malli, jossa se on tuonut tarjolle maksullisen, mainoksettoman tilauksen vaihtoehtona eri palvelujen tietojen yhdistämiseen perustuvien kohdennettujen mainosten esittämiselle Facebookissa ja Instagramissa, ei täytä digimarkkinasäädöksen vaatimuksia. Komission mukaan Metan tarjoama valinta tarjoa todellista vaihtoehtoa käyttäjille.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »