Suomalainen Applifier on myyty yhdysvaltalaiselle Unity Technologiesille, yhtiöt kertoivat tänään. Kauppahintaa ei ole kerrottu.
Applifier teki viime vuonna noin yhdeksän miljoonan euron liikevaihdon tappion puolelle painuneella tuloksella. Yhtiö on kasvanut vahvasti: vuonna 2012 liikevaihto oli 1,3 miljoonaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alun perin vuonna 2008 perustetun Applifierin päätuote on nykyisin Everyplay, joka mahdollistaa mobiilipeleistä kuvattujen videoklippien jakamisen. Pelaaja voi tallentaa pelaamistaan videoksi, joka on sitten julkaistavissa eri sosiaalisissa medioissa sekä YouTubessa.
Everyplay on mukana nyt yli 300 pelissä ja tavoittaa seitsemän miljoonaa pelaajaa. Esimerkiksi helmikuussa nämä jakoivat yhteensä noin 650 000 videota.
Liikkeelle Applifier lähti eri idealla: aivan aluksi tiimi kehitti itse pelejä, mutta hommat lähtivät kunnolla liikkeelle Applfier-nimellä tunnetun pelien ristimarkkinointiverkoston myötä – aluksi Facebookissa. Verkoston kautta siinä mukana olleet pelit voisivat markkinoida pelejään toisissa verkoston peleissä näkyvin mainoksin. Nykyisin tämä osa Applifieria tunnetaan GameAds-nimellä. Myös Everyplay-videoilla on oma roolinsa pelimarkkinoinnissa: sen mukaan liittämällä pelikehittäjät voivat nostaa muun muussa pelinsä some-näkyvyyttä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Unity kehittää puolestaan pelialustaa, jolla kehittäjät voivat luoda omia pelejään. Applifierin ja Unityn välillä on selvää synergiaa, sillä myös Everyplay liitetään nykyisin peliin mukaan omana osanaan. Jatkossa se voidaan tuoda mukaan Unityn laajempaan pelikehitystarjontaan.
Applifierilla on noin 40 työntekijää ja Unitylla noin 400. Applifierin tiimi tulee jatkamaan toistaiseksi uuden omistajan alla työtään entiseen malliin.
Applifieria ovat rahoittaneet Lifeline Ventures, MHS Capital ja ProFounders.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »