Euroopan kuluttajakeskus varoittaa verkossa täytettävästä “2 minuutin terveystarkastelu”, joka johtaa yllätyslaskuun.
Euroopan kuluttajakeskus kertoo saaneensa loppukesän aikana kymmenkunta yhteydenottoa suomenkielisestä terveysarviopalvelusta, jonka maksullisuus ei käy selkeästi ilmi. Myös kuluttaja-asiamies ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta ovat saaneet yksittäisiä ilmoituksia samasta palvelusta.
Ilmoitusten mukaan kuluttajat ovat päätyneet vastaamaan terveysarviokyselyyn esimerkiksi some-palveluissa näkemiensä mainosten kautta. Kyselyssä kuluttaja vastaa itseään koskeviin kysymyksiin ja saa sen päätteeksi sähköpostiinsa laskun sekä terveysarvion ja muuta terveysaiheista aineistoa. Kysely on ollut toiminnassa ainakin osoitteissa Terveysarvio.com, Terveysarvios.com ja Terveysarviointi.com.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vastaavaa terveysarviopalvelua mainostetaan kuluttajille myös muissa Pohjoismaissa. Etenkin Norjan ja Tanskan Euroopan kuluttajakeskukset ovat vastaanottaneet useita valituksia oman maansa kuluttajilta. Myös Saksassa paikallinen kuluttajajärjestö on varoittanut samasta toimijasta jo kesäkuussa.
Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan palveluntarjoaja ilmoittaa olevansa unkarilainen elinkeinonharjoittaja, mutta tälle ei ole saatu vahvistusta.
Verkkosivujen mukaan palveluntarjoaja tarjoaa yksilöllisiä ja henkilökohtaisia terveysarviointeja. Palvelun maksullisuus ei kuitenkaan käy verkkosivustolla selkeästi ilmi, sillä 79,99 euron hinta kerrotaan terveyskyselyn ensimmäisellä sivulla vain pienellä kirjasinkoolla. Lisäksi jos verkkosivulle päätyy somemainoksen kautta, ehtojen hyväksymistä koskeva valintaruutu saattaa olla valmiiksi rastitettuna kuluttajan puolesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pääsääntöisesti kuluttajien kerrotaan ensin saaneen 59 euron laskun, jolle on annettu 10 päivää maksuaikaa. Jos tätä laskua ei ole maksettu, on laskun summa on kasvanut 79 euroon.
Euroopan kuluttajakeskus muistuttaa kiuluttajansuojalain mukaan elinkeinonharjoittajan on varmistettava, että kuluttaja nimenomaisesti hyväksyy verkkokauppatilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Näin ei ole terveysarviopalvelussa, sillä sen tilausnäppäimen yhteydessä olevasta näkymästä ei ilmene selkeästi ja yksiselitteisesti, että palvelu maksaisi kuluttajalle. Kuluttajan maksuvelvollisuus ei voi toisaalta perustua myöskään valintaruutuun, joka on ennalta rastitettu kuluttajan puolesta.
Koska palveluntarjoaja ei ole varmistanut, että kuluttaja hyväksyy maksuvelvollisuuden, tilaus terveysarviopalvelusta ei sido kuluttajaa. Vedotakseen tilauksen sitomattomuuteen kuluttajan on ilmoitettava siitä palveluntarjoajalle viimeistään vuoden kuluttua sopimuksen tekemisestä.
Euroopan kuluttajakeskus neuvoo tekemään yritykselle kirjallisen valituksen mahdollisimman pian, mutta viimeistään vuoden kuluttua tilauksen tekemisestä. Voit kirjoittaa valituksen suomen kielellä ja lähettää sen eteenpäin palveluntarjoajan verkkosivuilta löytyvän yhteydenottolomakkeen kautta. ”Totea valituksessasi, että koska palveluntarjoaja ei ollut varmistanut, että hyväksyit tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden, sinulla on oikeus perua tilaus”, kuluttajakeskus ohjeistaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi kehotetaan ottamaan valokuva tai ruutukaappaus yhteydenottolomakkeen kautta lähetettävästä viestistä ennen sen lähetyst sekä säilyttämään valituksesi ja siihen yritykseltä mahdollisesti tuleva vastaus.
Mahdollista laskua ei tarvitse maksaa tilauksen perumisen jälkeen.
Jos laskun on jo maksanut, palveluntarjoajan tulisi palauttaa maksu viimeistään 30 päivän kuluttua kaupan perumisesta. Jos palveluntarjoaja siirtää laskun perintätoimiston perittäväksi valituksestasi huolimatta, pyytää Euroopan kuluttajakeskus ilmoittamaan sille asiasta. Perintätoimistolle voi ilmoittaa kyse olevan aiheettomasta perinnästä.
“Terveysarviopalvelu kuuluu samaan ilmiöluokkaan autonhinta-arviopalvelun kanssa, josta vielä äskettäin saimme satoja yhteydenottoja kuluttajilta. Omista henkilökohtaisista tiedoista on todellakin syytä pitää kiinni, eikä niitä ikinä kannata syöttää itselleen vieraaseen palveluun”, neuvoo johtava asiantuntija Oskari Stenius Euroopan kuluttajakeskuksesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »