Nokia-brändin lisensointi muille yhtiöille kuluttajalaitteissa käytettäväksi näyttää olevan päättymässä.
Jo aiemmin on nähty Nokia-puhelimia vuodesta 2016 myyneen suomalaisen HMD Globalin siirtyvän uudessa strategiassaan eteenpäin Nokia-brändistä, ja viime viikolla esiin nousi Nokia-älytelevisioita, -suoratoistolaitteita ja -vastaanottimia myyneen StreamView’n päättäneen Nokia-tuotteiden tarjoamisen.
Nyt NokiaMob-sivusto kertoo myös RichGo Technologyn poistaneen verkkosivuiltaan tiedot kaikista Nokia-merkillä tarjoamista varusteistaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinalainen RichGo Technology oli keskittynyt tarjoamaan viime vuosien aikana Nokian brändillä kuulokkeita sekä erilaisia varusteita, kuten varavirtalähteitä, latureita, kaapeleita ja muita varusteita vuodesta 2020 alkaen.
Pääasiassa RichGo Technologyn tuotteet olivat suunnattu Aasian markkinoille, mutta yhteistyön ansiosta HMD Global toi osan kuulokkeista saataville kansainvälisesti jakelukanaviensa kautta myös esimerkiksi Euroopassa.
Jatkossa RichGo näyttää keskittyvän Philips-merkkisten tuotteiden tarjoamiseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
HMD Globalin, StreamView’n ja RichGon lisäksi yksi merkittävä Nokia-brändin lisensoija on ollut Nokia-merkillä kannettavia tietokoneita markkinoille tuonut ranskalainen OFF Global. Myös se lopettanee jatkossa Nokian brändin käytön.
Aiemmin myös suomalainen, vuodesta 2016 asti Nokia-puhelimia kehittänyt ja myynyt HMD Global on aloittanut siirtymän pois Nokia-brändin käytöstä. Uuden strategiansa myötä HMD on tuonut markkinoille puhelimia omalla HMD-brändillään ja hylännyt jo Nokia-brändin älylaitteissa. Useampia uusia peruspuhelimia Nokia-brändillä on kuitenkin vielä tänä vuonna esitelty. Niin sanottujen Entry-puhelinten osalta HMD Globalin Nokia-tavaramerkkilisenssi jatkuu viimeisimmän tiedon mukaan maaliskuuhun 2026 saakka.
Brändilisensointi on ollut osa Nokian Teknologia-liiketoimintaryhmän toimintaa patentti- ja teknologialisensoinnin rinnalla, mutta myös Nokian verkkosivuilta laajemmat esittelyt brändilisensoinnista ovat kadonneet.
Logonsa Nokia uudisti alkuvuodesta 2023 mielipiteitä jakavalla tavalla, mutta lisensointikumppanien kuluttajatuotteissa uutta logoa ei nähty niiden jatkaessa tuolloin vielä vanhalla logolla. Jälkikäteen tämän voi nähdä olleen ennusmerkki brändilisensoinnin lopettamisesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »