Tablettimarkkinoiden kasvu hidastuu, kun myynti uusille käyttäjille sekä korvaavien laitteiden myynti nykykäyttäjille hidastuu, arvioi tutkimusyhtiö IDC.
IDC odottaa tablettien ja niin sanottujen kannettavan ja tabletin yhdistävien hybridilaitteiden myynnin kasvavan vain 19,4 prosentilla tänä vuonna, kun viime vuonna kasvu ylsi vielä 51,6 prosenttiin.
Osasyynä on, että tabletteja korvataan hitaasti uusilla laitteilla kehittyneillä markkinoilla. Tämä johtuu osaltaan siitä, että tuoteuutuudet ovat harvemmassa kuin esimerkiksi älypuhelimissa ja samalla uudistukset myös maltillisempia. Yksinkertaisesti ihmiset ovat jo tyytyväisiä nykyisiinkin tablettilaitteisiinsa, joten he eivät näe enää tarvetta ostaa uusia. Valmistajat, Apple iPadeillaan etunenässä, tekivät laitteistaan omalta kannaltaan liian nopeasti liian hyviä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
IDC laski vuoden 2014 tablettilaitteiden toimitusennustetta nyt päivitetyssään arviossa 3,6 prosentilla 260,9 miljoonaan kappaleeseen.
Tablettimarkkina myös monimuotoistuu. Toisaalta ovat länsimaissa myytävät useamman sata euroa maksavat tabletit, mutta toisena luokkana nykyisiin kokonaismarkkinalukuihin sisältyy erittäin edullisia halpatabletteja sekä niin sanottuja brändinimettömien valmistajien laitteita, joiden päälle esimerkiksi kaupat tai operaattorit voivat lätkäistä oman logonsa.
Näiden halpatablettien myötä koko tablettimarkkinan keskihinta on rankassa laskussa. Vuonna 2012 keskimääräinen tabletin myyntihinta putosi IDC:n mukaan 18,3 prosentilla ja 2013 lasku jatkui 14,6 prosentin vauhtia. Tänä vuonna IDC odottaa hintojen putoavan enää 3,6 prosentilla. Tässä näkyy osittain kehittyvillä markkinoilla ihmisten siirtyminen brändinimittömistä halpatableteista tyyriimpiin tunnetumpiin laitteisiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin tällä viikolla toinen tutkimusyhtiö Gartner arvioi vuoden 2013 tablettitoimitusten olleen yhteensä 195,4 miljoonaa laitetta. Näistä Android-tabletteja oli jo 61,9 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen 45,8 prosenttiin. Android-tablettien toimitukset kasvoivat 127 prosentilla – kasvusta valtaosasta vastasivat halpatabletit. Applen iPadien markkinaosuus putosi 36 prosenttiin vuonna 2012 saavutetusta 52,8 prosentista. Windowsin osuus tableteista oli vain 2,1 prosenttia.
”Voimakkaan kasvun jälkeen me odotamme nimettömien tablettien markkinan hidastuvan vuonna 2014 kuluttajien siirtyessä korkeamman luokan laitteisiin, jotka toimivat paremmin ja kestävät pidempään”, kommentoi IDC:n laite- ja näyttötutkimusohjelman johtaja Tom Mainelli. ”Kehittyneillä markkinoilla, joissa monet ostajat ovat ostaneet korkeamman luokan laitteen markkinajohtajilta, kuluttajat päättävät heidän nykyisten tablettiensa olevan riittävän hyviä suhteessa siihen, miten he niitä käyttävät. Harvat tuntevat samaa vetoa päivittämiseen kuin aiempina vuosina, ja sillä on vaikutuksensa kasvulukuihin.”
Jatkossa IDC odottaa myös tablettien yritys- ja yhteisömyynnin eri tarkoituksiin kasvattavan osuuttaan kokonaiskasvusta. Tämän nähdään avittavan myös Windowsia, joka on jäänyt toistaiseksi uusissa laitekategorioissa pikkupelurin asemaan. ”Käyttöjärjestelmän valinta tulee olemaan tärkeä erottautumistekijä, mitä tulee menestymiseen yhteisösegmentissä”, kommentoi IDC:n tablettimyynnin seurannan tutkimusanalyytiiko Jitesh Ubrani. ”Vaikka Android ja iOS säilyvät hallitsevina, odotamme Windowsiin perustuvien laitteiden valtaavan yli neljänneksen markkinasta, sen etujen tullessa selviksi hybridilaitteiden kasvavan käyttöönoton myötä.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »