86 prosenttia suomalaisista ja keskimäärin 89 prosenttia pohjoismaisista 12–65-vuotiaista käyttää TV- ja elokuvien suoratoistopalveluita, kertoo Teoston, Norjan TONOn ja Tanskan Kodan yhteispohjoismainen Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimus.
Kasvua on Suomessa tapahtunut kahden vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna neljä prosenttia. Samanaikaisesti julkisen palvelun Yle Areena on nostanut katsojamääriään Suomessa kahdessa vuodessa 17 prosenttiyksikköä.
Pohjoismaiden laajuudella suosituin tv-ohjelmien ja elokuvien suoratoistopalvelu on Netflix, jota tilaa 52 prosenttia kaikista pohjoismaisista vastaajista. Kahdessa vuodessa on kuitenkin tapahtunut jonkin verran: vuoden 2022 tutkimuksessa Netflixiä kertoi käyttävänsä vielä 57 prosenttia kaikista vastaajista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Netflixin mollivoittoinen kehitys lienee seurausta suortoistopalveluiden tiukentuneesta kilpailusta toiseksi ja kolmanneksi suosituimmat palvelut Pohjoismaissa ovat Disney+ ja entinen HBO Max, eli nykyisin Max, joita käyttää 27 prosenttia kaikista vastaajista.
78 prosenttia suomalaisista kertoi käyttävänsä ainakin jotakin kaupallista suoratoistopalvelua, kun kaksi vuotta aiemmin näin kertoi 72 prosenttia.
Netflixiä käyttää 42 prosenttia, Maxia 20 prosenttia ja Disney + -palvelua 19 prosenttia suomalaisista. Maksuttomista kaupallisista kanavista MTV Katsomoa käyttää 24 prosenttia ja Ruutu +:aa 18 prosenttia suomalaisvastaajista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Edellä mainittuja suositumpi suoratoistopalvelu Suomessa on Yle Areena, jota kertoi käyttävänsä jo 54 prosenttia suomalaisista. Määrä on noussut selkeästi 37 prosentista vuoden 2022 tutkimuksessa.
Suomalaisia enemmän omaa julkisen palvelun suoratoistopalvelua käytetään vain Tanskassa, jossa 57 prosenttia luottaa Yle Areenaa vastaavan DR TV:n (Danish Broadcasting Corporation) suoratoistopalveluun.
”Vaikka kaupallisten suoratoistopalveluiden kasvu on ollut maltillista, on julkisten palvelukanavien, kuten Yle Areenan suoratoisto Suomessa kasvanut jopa 17 prosenttiyksikköä. Yle Areenan suosio kertoo palvelun tärkeydestä suomalaisille. Ylen panostus Areenan laadukkaaseen sisältöön on tuottanut tulosta, mikä näkyy käyttäjämäärissä,” arvioi Teoston lisensointijohtaja Markus Kaarto.
Pohjoismaalaiset käyttävät TV:n ja elokuvien suoratoistopalveluita keskimäärin 3,1 tuntia päivässä. Vuoden 2022 tutkimuksessa keskimääräinen pohjoismainen katseluaika oli ennätykselliset 3,8 tuntia, mikä saattoi johtua tällöin vielä vallitsevasta korona-ajasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suomalaiset kuluttavat tv:n ja elokuvien julkisia ja maksullisia suoratoistopalveluita yhteensä keskimäärin 2,8 tuntia päivässä, mikä on Pohjoismaista selvästi vähiten. Kaupallisia suoratoistopalveluita katsotaan keskimäärin 2,5 tuntia (2022: 2,2 h) ja julkisen palvelun Yle Areenaa 0,9 tuntia päivässä (2022: 1 h).
Pisimpään palveluista katsellaan Netflixiä, niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa, noin 1,5 tuntia päivässä.
Suomen, Tanskan, Norjan ja Ruotsin digitaalisia musiikin, TV:n ja elokuvien kuuntelu- ja katselutottumuksia mittaava tutkimus tehtiin toukokuussa 2024 yhteistyössä Teoston, Tanskan tekijänoikeusjärjestö Kodan ja Norjan TONOn kanssa. Tutkimukseen vastasi 4 000 pohjoismaista vastaajaa, joista suomalaisia 1 000. Tutkimus tehdään joka toinen vuosi ja sen toteuttaa tutkimusyhtiö YouGov.
Tutkimusraportti löytyy Teoston verkkosivuilta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »