Yhdysvaltain oikeusministeriö on haastanut Adoben oikeuteen. Tehtyjen tilausten peruminen on tarkoituksella tehty liian vaikeaksi, viranomaiset väittävät.
Muun muassa Photoshopista tunnettu Adobe tekee kaikkensa, jotta tilausten päättäminen olisi vaikeaa ja kallista. Näin väitetään Yhdysvaltain oikeusministeriön jättämässä kanteessa, jossa Adobea syytetään kuluttajien oikeuksien rikkomisesta.
Syytteen mukaan Adobe ”on vahingoittanut kuluttajia lisäämällä heidät oletusarvoiseen, kaikkein houkuttelevimpaan tilaukseen kertomatta sen ehdoista”, The Verge siteeraa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Käytännössä kyse on siitä, että Adobe-palveluiden tilausten peruuttaminen on turhan vaikeaa. Syytekirjelmän mukaan peruminen edellyttää useiden valikoiden ja sivustojen välillä hyppelyä tai monia puheluita Adoben palvelukeskuksiin, minkä ohella peruutusehdot on tarkoituksella kätketty pieneen pränttiin tai ulkoisiin, linkkien takana piilossa odottaviin tietopaketteihin.
Adobe myös laskuttaa käyttäjiltään eräänlaista sakkoa, mikäli nämä pyrkivät perumaan tilauksensa aikaisin. Jopa ”satojen dollarien” suuruiset maksut tekevät tilauksen päättämisestä kallista, mikä saattaa käytännössä pakottaa kuluttajia tilauksen jatkamiseen.
Syytteessä nimetään erikseen myös Adoben digitaalisen myynnin varapäällikkö Maninder Aswhney sekä digitaalisen median johtaja David Wadhwani. Kaksikon syytetään ”johtaneen ja ohjanneen” Adoben epäreilujen käytäntöjen suunnittelua sekä käyttöönottoa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Yhdysvaltalaiset ovat kyllästyneitä siihen, että yhtiön piilottelevat totuutta tilausjakson alussa ja pystyttävät esteitä, kun peruutusta yritetään”, syytteessä kuvaillaan.
Adobeen kohdistuva tutkinta on alkanut jo viime vuoden puolella. Yhtiö itse ei toistaiseksi ole kommentoinut tilannetta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »