Samsungin ja iFixitin yhteistyö älypuhelinten korjattavuuden parantamiseksi keskeytyy. iFixitin mukaan syypää on Samsung.
Samsung ja korjausoppaistaan sekä -tarvikkeistaan tunnetti iFixit aloittivat keväällä 2022 yhteistyön päämääränään helpottaa Samsung-valikoiman huoltotoimia myös kotosalla. Korjauspaketteja erinäisille Galaxy-älypuhelimille onkin sittemmin julkaistu tasaisin väliajoin, mutta nyt yhtiöiden tiet erkanevat.
Uutta sopimusta Samsungin ja iFixitin välille ei ole syntynyt, ja iFixitin toimitusjohtaja Kyle Wiens vierittää vastuun Samsungin harteille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Samsungia ei näytä kiinnostavan laaja korjattavuus”, iFixit-pomo perustelee The Vergelle antamassaan haastattelussa.
Yhteistyöstä huolimatta Samsungin puhelimet ovat yhä liian hankalia korjata, Wiens kuvailee, harmitellen samalla alkuperäisten osien korkeaa hintaa. Kuluttajia moinen yhtälö ei kiinnosta, eivätkä korjauspaketit käy kaupaksi.
Esimerkiksi toimitusjohtaja Wiens nostaa vaihtoakut, joita Samsung on toimittanut iFixitille vain näyttöihin kiinnitettynä. Täten kuluttajan on täytynyt maksaa myös uudesta paneelista, vaikka vain akun vaihtamiselle olisi tarvetta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsung-sopimuksessa iFixitiä ovat hiertäneet myös uusien Galaxy-mallistojen osien heikko saatavuus ja erilaiset, myyntimääriä rajoittavat säännökset. Kaksikon yhteistyö onkin nyt päättymässä vain kahden vuoden jälkeen.
Virallisesti yhteistyösopimus raukeaa 17. huhtikuuta, iFixitin toimitusjohtaja Wiens vahvistaa.
Myös jatkossa iFixit aikoo tarjota korjaustarvikkeita Samsung-älypuhelimille, mutta virallisten osien sijaan sen on tyydyttävä muihin ratkaisuihin. Samsung ei ole kommentoinut päättyvää yhteistyötä tai iFixitn moitteita yhtiön haluttomuudesta sitoutua korjattavuuden parantamiseen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »