Google on jälleen lykännyt suuren muutoksen täyttä toteutusta Chromessa.
Alun perin Googlen piti jättää taakseen kolmansien osapuolten evästeiden tuki Chromessa jo vuonna 2022, mutta viimeisimmän lykkäyksen myötä aikataulu venähti nyt kolmannen kerran.
Google perustelee viimeisintä viivästystä keskusteluilla viranomaisten kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Olemme edelleen sitoutuneita tiiviiseen yhteistyöhön CMA:n ja ICO:n kanssa ja toivomme saavamme prosessin päätökseen tänä vuonna. Olettaen, että pääsemme sopimukseen, suunnittelemme jatkavamme kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä poistamista ensi vuoden alussa”, Google toteaa nyt viitaten keskusteluihin Ison-Britannian kilpailu- ja tietosuojaviranomaisten kanssa.
Tammikuussa Google aloitti testaamaan rajatusti kolmansien osapuolten evästeiden toiminnan alasajoa Chromessa rajoittaen Tracking Protection -nimellä ristityn uudistuksen myötä kolmansien osapuolten evästeiden toimintaa oletuksena osalla Chromen käyttäjistä. Muutos tapahtui kuitenkin aluksi vain satunnaisesti valitulle 1 prosentille Chromen tietokone- ja Android-käyttäjistä maailmanlaajuisesti.
Vielä tammikuussa Googlen suunnitelmana oli tuoda muutos kaikille käyttäjille vuoden 2024 toisen puoliskon aikana. Jo tuolloin Google kuitenkin huomautti aikataulun riippuvan keskusteluista CMA:n kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alkuvaiheessa mukaan valituille käyttäjille Google on kertonut asiasta ilmoituksella avattaessa Chrome-selain. Lisäksi osoiterivin oikeaan reunaan ilmestyy uusi silmäkuvake, jos Tracking Protection on käytössä.
Googlella on ollut jo vuosien ajan käynnissä suunnitelma, jossa Chrome ei enää jatkossa tue kolmansien osapuolten evästeitä, vaan Google korvaa ne omalla Privacy Sandbox -ratkaisullaan, joka sen mukaan takaa paremman yksityisyyden.
Evästeet ovat tiedonpalasia, joita verkkosivustot ja esimerkiksi mainosverkostot ovat käyttäneet jo jopa vuosikymmenten ajan käyttäjien toiminnan seurantaan – esimerkiksi selvittääkseen mainonnan tehokkuutta tai mahdollistaakseen kirjautumisen palveluihin. Erityisesti kolmansien osapuolten evästeissä on kyse evästeistä, jotka asettaa joku muu taho kuin verkkosivusto itse, kuten vaikkapa mainosverkosto.
Toistaiseksi jos Chrome havaitsee mahdollisia ongelmia selattaessa – esimerkiksi sivun toistuvan uudelleenlataamisen perusteella – se voi ehdottaa kolmansien osapuolten evästeiden kytkemistä väliaikaisesti päälle tietylle verkkosivustolle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google tarjoaa kolmansien osapuolten evästeiden korvaajaksi oman Privacy Sandbox -ratkaisunsa, jonka on tarkoitus mahdollistaa jatkossa verkkomainonnan toiminta selaimen esimerkiksi välittäessä anonymisoitua tietoa kiinnostuksen kohteista selailuhistoriaan perustuen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »