Yhdysvaltojen kauppaviraston FTC:n kilpailuoikeudellinen kanne sosiaalisen median jättiläistä Metaa vastaan on tuonut julki ensi kerran virallisesti mielenkiintoisia tietoja Instagramin liiketoiminnasta.
Esittäessään oikeudelle pyynnön FTC:n kanteen hylkäämisestä, Meta kertoi julkaisemissaan asiakirjoissa Instagramin tuomasta liikevaihdosta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2019 Instagram keräsi 17,9 miljardin, vuonna 2020 puolestaan 22 miljardin dollarin ja vuonna 2021 jo 32,4 miljardin dollarin liikevaihdon, Meta kertoo. Instagram toi näinä vuosina Metan kokonaisliikevaihdosta vastaavasti 25, 26 ja 27 prosenttia.
Lisäksi vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla Instagramin liikevaihto ylsi 16,5 miljardiin dollariin, eli jo 29 prosentiin Metan liikevaihdosta. Instagramin osuus Metan liiketoiminnasta onkin ollut jatkuvassa tasaisessa kasvussa.
Luvuista on kertonut muun muassa Bloomberg.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan ilmoittamat luvut kertovat, että vuonna 2021 Instagramin liikevaihto oli esimerkiksi suurempi kuin YouTuben liikevaihto mainoksista, joka oli tuolloin 28,8 miljardia dollaria.
Meta, joka tuolloin tunnettiin Facebookina, osti Instagramin vuonna 2012. Kauppahinta oli tuolloin 1 miljardia dollaria, joka Instagramin sittemmin saavuttamaan menestykseen tuntuu vähäiseltä. Metan ostaessa Instagramin palvelu ei kuitenkaan tuottanut vielä käytännössä lainkaan liikevaihtoa. On myös huomionarvoista, että osa kauppahinnasta maksettiin osakkeilla, joten Metan osakkeen moninkertainen kurssinousu sittemmin on hyödyttänyt Instagramin myyjiä, jos he ovat osakeomistuksensa säilyttäneet.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »