Euroopan unionin digimarkkinasäädös asettaa suurille alustoille uusia vaatimuksia nyt 7. maaliskuuta alkaen.
iPhonen ensi kertaa muille sovelluskaupoille ja NFC-maksupalveluilla avaamaan joutuneen Applen lisäksi mobiilisovelluskauppansa osalta muutoksia on joutunut tekemään myös Google.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google sallii jatkossa EU-alueella digimarkkinasäädöksen perusteella käyttäjien ohjaamisen suoraan vaihtoehtoisiin maksutapoihin sovellusten ulkopuolella sovelluksissa, jotka on ladattu Google Play -sovelluskaupasta. Näin kehittäjät voivat mainostaa sovelluksissaan hintojaan tai tarjouksiaan, jotka ovat ostettavissa sovelluksen ulkopuolella.
Tätä silmällä pitäen Google on esitellyt uuden External offers -ohjelman, jonka mukaisesti se veloittaa jatkossa palvelumaksuja digitaalisten sisältöjen myynnistä sovelluksen ulkopuolella.
”Google Playn palvelumaksu ei ole koskaan ollut pelkkä maksu maksun käsittelystä – se heijastaa Androidin ja Playn tarjoamaa arvoa ja tukee jatkuvia investointejamme Androidin ja Google Playn osalta, mikä mahdollistaa käyttäjä- ja kehittäjäominaisuudet, joihin ihmiset luottavat”, Google toteaa julkaisussaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
External offers -ohjelmassaan Google tulee laskuttamaan sovelluksen ulkopuolelle ostoksiin ohjaavilta sovelluksilta alkuvaiheen palvelumaksun, joka on 10 prosenttia kertaostoista ja 5 prosenttia tilauksista ensimmäisen kahden vuoden ajan laskettuna ensimmäisestä sovelluksen ulkopuolella tapahtuneesta transaktiosta. Tätä palvelumaksua Google kuvailee nimellä initial acquisition fee, ja sen tarkoitus on heijastaa Google Play -sovelluskaupan käyttäjähankinnassa luomaa arvoa.
Edellä mainitun palvelumaksun päälle tulee lisäksi jatkuva palvelumaksu, ongoing services fee, joka on 17 prosenttia kertaostoista ja 7 prosenttia tilauksista. Tämä palvelumaksu heijastaa Googlen mukaan laajempaa arvoa, jota Google Play tarjoaa käyttäjille ja kehittäjille eri palveluillaan, mukaan lukien vanhempien hallintamahdollisuudet, turvaskannaukset, huijausten estäminen sekä jatkuvat sovelluspäivitykset.
Mielenkiintoisesti Google tarjoaa sovelluksen kehittäjälle ja Android-käyttäjälle mahdollisuuden irtautua Play-palvelujen hyödyntämisestä kahden vuoden jälkeen. Käytännössä sovellus voi esittää käyttäjälle kysymyksen siitä, haluaako hän jatkaa sovellukseen liittyen edellä mainittujen Google Play -palvelujen käyttöä. Jos käyttäjä ei halua jatkaa Play-palvelujen käyttöä sovelluksen osalta, vapautuu sovelluksen kehittäjä jatkuvan palvelumaksun pulittamisesta Googlelle.
Googlen esittämä kokonaisuus on varsin monimutkainen. Asian selventämiseksi se onkin listannut esimerkkejä. Esimerkiksi External offers -ohjelman alla suoratoistopalvelun tilauksen myynyt kehittäjä maksaa ensimmäisen kahden vuoden ajan 5 + 7 eli yhteensä 12 prosentin palvelumaksua Googlelle. Kahden vuoden jälkeen palvelumaksua ei välttämättä mene enää lainkaan, jos sovelluksen käyttäjä hyväksyy kehittäjän ehdotuksen Play-palveluista luopumisesta. Jos taas käyttäjä päättää Play-palvelujen jatkuvan, menee palvelumaksua yhä 7 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alta löytyvästä taulukosta löytyy lisää esimerkkejä.
Lisäksi uuden External offers -ohjelman rinnalla Google tarjoaa edelleen jo aiemmin olemassa olleet ohjelmansa kehittäjille vaihtoehtoisten maksutapojen tarjoamiseen suoraan sovellusten sisällä.
Google salli jo kesällä 2022 muut maksutavat Google Play -sovelluksissa siihen liittyvien palvelumaksujensa kera muille sovelluksille kuin peleille, ja tämä ohjelma on nyt digimarkkinasäädöksen myötä laajentunut koskemaan myös pelejä. Toisaalta myös jo aiemmin tarjotulla User Choice Billing -ohjelmalla kehittäjät voivat tarjota vaihtoehtoisen maksutavan Google Play -maksutavan rinnalla käyttäjän valittavaksi. Spotify toimi aikanaan vuoden 2022 lopussa Googlen kumppanina tämän mahdollisuuden käyttöönotossa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muuten kuin sovelluskaupan osalta Google on tehnyt palveluihinsa myös useita muutoksia digimarkkinasäädöksen vaatimana.
Hakukoneensa toimintaan se on tehnyt yli 20 muutosta, mukaan lukien muiden vertailupalvelujen parempi esiin nostaminen ja omista palveluista, kuten Google Flights, luopuminen.
Android-laitteissa tarjottujen oletushakukoneen ja -selaimen valintaruutujen lisäksi jatkossa Chrome kysyy myös tietokoneissa ja iOS:llä oletushakukonetta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »