Facebook, eli nykyinen Meta Platforms, kertoi WhatsAppin ostamisesta jättikaupassa kymmenen vuotta sitten 19. helmikuuta.
Kaupasta tiedottamisen yhteydessä kaupan arvoksi kerrottiin 19 miljardia dollaria, mutta koska merkittävä osa kauppahinnasta maksettiin Facebookin osakkeina ja niiden kurssi nousi, muodostui kaupan arvo lopulta vielä suuremmaksi. Helmikuussa julkistettu kauppa toteutui lopulta lokakuussa 2014, jolloin WhatsApp siirtyi Facebookin omistukseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yrityskaupasta kertomisen aikoihin WhatsAppilla oli vasta noin 450 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Vuonna 2020 WhatsAppin käyttäjämäärä puolestaan ylitti jo kahden miljardin rajan.
WhatsAppin kasvu on siis jatkunut vahvana Metan alla, mutta muuten palvelussa jopa yllättävän vähän on sittemmin toistaiseksi muuttunut.
Metan liiketoiminnasta pääosa kertyy mainonnasta, mutta WhatsAppiin mainoksia ei ole edelleenkään tuotu. Viimeksi loppuvuodesta 2023 WhatsAppin johdosta kiistettiin suunnitelmat mainosten tuomisesta palveluun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alkujaan viestipalveluna aloittanut WhatsApp tarjoaa tätä nykyä kattavat ääni- ja videopuhelutoiminnot, minkä lisäksi sovelluksen toiminnallisuutta on laajennettu muita some-palveluja muistuttavilla tavoilla. WhatsAppista löytyy tätä nykyä tarinajulkaisuja muistuttavat tilapäivitykset, minkä lisäksi esimerkiksi yritykset ja muut tahot voivat pitää WhatsAppia omia kanaviaan viestintään seuraajilleen ja Yhteisöt-toiminto kokoaa yhteen eri aiheista kiinnostuneita ryhmiä.
Samalla, kun mainoksia ei WhatsAppiin ole tullut, on palvelun käyttö ollut käyttäjillekin ilmaista. Alun perinhän WhatsAppin liiketoimintamalli oli veloittaa palvelun käytöstä noin euron verran ensimmäisen, ilmaisen käyttövuoden jälkeen. Tästä luovuttiin kokonaan vuonna 2016.
Liiketoimintaa Meta on rakentanut WhatsAppin ympärille pyrkimällä houkuttelemaan yrityksiä sen maksullisen yritystilin käyttäjiksi ja esimerkiksi hyödyntämään muissa Metan palveluissa mainoksia, jotka aukeavat WhatsAppiin. Valituilla markkinoilla, kuten Intiassa, suosituksi on noussut tuotekatalogin kautta käytännössä verkkokaupan tuominen WhatsAppin sisälle.
Kilpailevia palveluita on kasvanut WhatsAppin rinnalle – esimerkiksi Telegram ja Signal – mutta ne eivät ole toden todella onnistuneet horjuttamaan WhatsAppin asemaa tärkeimpänä viestipalveluna, erityisesti Euroopassa ja monilla kehittyvillä markkinoilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »