Apple kahmaisee pian itselleen entistä suuremman siivun Facebook-yhtiö Metan tuloista. Sisällöntuottajille muutokset heijastuvat kohoavina maksuina.
Muun muassa Facebook ja Instagram tarjoavat käyttäjilleen ja mainostajille mahdollisuuden parantaa julkaisujensa näkyvyyttä pienillä maksuilla. Niin kutsuttujen julkaisunostojen hinnat ovat pian nousemassa Metan alustoilla, mikä johtuu Applen käytänteistä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple päivitti loppuvuodesta 2022 säännöksiään ”Apple-verona” tunnetusta 30 prosentin osuudesta, jonka yhtiö pidättää itsellään App Storen kautta tehdyistä ostoista. Myös sosiaalisen median maksulliset nostot on tätä nykyä laskutettava Applen omien palveluiden kautta, mikä vaikuttaa etenkin somejätti Metaan.
Jatkossa Apple saa siis itselleen 30 prosenttia rahoista, joilla iPhone-käyttäjät korostavat julkaisujaan esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa. Tähän vastatakseen Meta on vastikään vahvistanut korottavansa julkaisunostojen hintoja niin ikään 30 prosentilla.
Käytännössä Facebook-yhtiö pyrkii toimillaan siirtämään Applen sille aiheuttamat lisäkustannukset kuluttajille, mainostajille ja sisällöntuottajille. Applen älypuhelimilla Facebook- ja Instagram-korotuksia ostavien on lisäksi jatkossa maksettava nostoistaan etukäteen toisin kuin muilla alustoilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt esitellyt uudistukset otetaan käyttöön Yhdysvalloissa vielä helmikuun aikana, ja kuluvana vuonna samaiset hinnankorotukset laajenevat myös muille markkina-alueille.
”Meidän pitää joko noudattaa Applen säännöksiä tai poistaa julkaisunostot sovelluksistamme. Emme halua poistaa mahdollisuutta julkaisujen näkyvyyden parantamiselle, sillä se vaikeuttaisi pienten yritysten toimintaa”, Meta perustelee tiedotteessaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »