Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry yhdessä markkinatutkimusyritys GfK:n kanssa on julkaissut loppuvuoden ja samalla koko vuoden 2023 Gotech-kodintekniikkaindeksin.
Kokonaisuutena tietotekniikan ja viihde-elektroniikan vuoden 2023 myyntiluvuissa näkyy paluu normaaliin pandemian aiheuttamien muutosten jälkeen. Loppuvuosi sujui vaisusti, eivätkä tärkeät kampanjat, eli Black Friday ja joulukauppa, aikaansaaneet odotettua vaikutusta myyntiin. Loppuvuonna loka-joulukuussa myynti laskikin 3,2 prosentilla vuotta aiemmasta.
”Koronavuosien hyvä myynti vaikuttaa edelleen lukujen taustalla. Vertailuluvut ovat korkeita, sillä ihmiset sijoittivat kodin elektroniikkaan ja tietotekniikkaan. Nyt on palattu normaaliin”, kertoo Markus Nummisalo, ETKO ry:n puheenjohtaja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Koko vuonna 2023 puhelimien ja oheislaitteiden myynnin arvo kasvoi 0,3 prosenttia. Erityisesti puettava elektroniikka, kuten älykellot, edistivät segmentin kasvua. Suomessa myytiin kaikkiaan vuonna 2023 puhelimia ja oheislaitteita 1,057 miljardilla eurolla.
Viimeisellä vuosineljänneksellä puhelimien ja oheislaitteiden sekä kappalemääräinen myynti (-11,3 %) että myynnin arvo (-2,7 %) kuitenkin kääntyivät laskuun, vaikka keskihinnat nousivatkin peräti 9,7 prosenttia. Myös pitkään kasvua tehneiden 5G-puhelimien myynti laski.
Kodin tietotekniikan osalta koko vuonna 2023 myynnin arvo laski 10,8 prosentilla 387 miljoonaan euroon. Loppuvuosi oli suhteellisesti hieman vahvempi, kun myynti laski 6,5 prosentilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Ostovoiman väheneminen näkyy kannettavien tietokoneiden ja tablettien myynnissä. Kyseisiä tuotteita ei uusita yhtä usein kuin aiemmin”, kertoo Nummisalo.
Viihde-elektroniikan päätuotealueet ovat televisio ja äänentoistolaitteet. Vuoden 2023 luvut viihde-elektroniikan kokonaismyyntiä tarkasteltaessa laskivat, vaikka äänentoistolaitteet kasvoivat.
Televisioiden myynti laski vuonna 2023. Vain suuret, vähintään 75-tuumaiset televisiot kasvattivat myyntiään vuositasolla. Loppuvuoden sesongit, eli joulukauppa ja Black Friday kiihdyttivät kuitenkin myös 65-tuumaiset televisiot kasvuun vuoden viimeisellä neljänneksellä.
Vuositasolla äänentoistolaitteiden myynti kasvoi 2 prosenttia, erityisesti Bluetooth-kaiuttimien, älykaiuttimien sekä kuulokkeiden tukemana. Äänentoistolaitteissa voidaan havaita kausikohtaisia myyntipiikkejä – kesällä myydään Bluetooth-kaiuttumia ja loppuvuodesta puolestaan kalliimpia audiotuotteita.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »