Musiikki on yhä keskeinen osa TikTokia, vaikka palvelu on osin tanssivideoista eteenpäin kehittynytkin. Nyt TikTokissa on tapahtumassa merkittävä musiikkikato, kun yksi suurimmista levy-yhtiöistä, Universal Music Group, on kertonut aikovansa vetäytyä sisältöjen lisensoinnista TikTokille.
Neuvottelut Universal Music Groupin (UMG) ja TikTokin välillä musiikin lisensoinnin jatkamisesta epäonnistuivat. UMG väittää TikTokin pyrkineen painostamaan sen aiempaa vähemmän arvokkaaseen sopimukseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
TikTokin ja Universal Music Groupin aiemmin solmima sopimus on päättymässä 31. tammikuuta.
”Yritykset eivät ole sopineet uuden sopimuksen ehdoista, ja nykyisen sopimuksen päätyttyä Universal Music Group, mukaan lukien Universal Music Publishing Group, lopettaa sisällön lisensoinnin TikTok- ja TikTok Music -palveluihin”, Universal Music Group kertoi.
Kansainvälisesti Universal Music Groupin artisteihin lukeutuvat esimerkiksi Taylor Swift, Drake, Billie Eilish, Harry Styles, Ariana Grande, Adele, Eminem, Lady Gaga, Bon Jovi, Coldplay, Aerosmith, Mariah Carey, Guns N’ Roses, Sting, U2, Metallica, Rammstein ja monia, monia muita. Myös Suomessa UMG:n leiriin lukeutuu monia artisteja – vain muutamia mainiten esimerkiksi Bess, Kasmir, Olavi Uusivirta, Petri Nygård ja Vilma Alina.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”On surullista ja pettymyksen aiheuttavaa, että Universal Music Group on asettanut oman ahneutensa artistiensa ja lauluntekijöiden etujen edelle. Huolimatta Universalin vääristä väitteistä ja retoriikasta, tosiasia on, että he ovat päättäneet luopua sellaisen alustan tehokkaasta tuesta, jolla on yli miljardi käyttäjää ja joka toimii heidän kykyjensä ilmaisena myynninedistämis- ja löytövälineenä”, TikTok on kommentoinut tilannetta ja korostaa päässeensä sopimuksiin muiden levy-yhtiöiden ja julkaisijoiden kanssa.
Edellisen, nähtävästi kolmivuotisen sopimuksen TikTok ja UMG solmivat alkuvuodesta 2021.
Julkaisemansa julkisen kirjeen mukaan nyt neuvotteluissa TikTokin kanssa UMG on painostanut ”kolmessa kriittisessä asiassa – asianmukainen korvaus artisteillemme ja lauluntekijöillemme, ihmisartistien suojeleminen tekoälyn haitallisilta vaikutuksilta ja verkkoturvallisuus TikTokin käyttäjille”.
UMG:n mukaan TikTok ehdotti maksettavien korvausten määräksi tasoa, joka on murto-osa siitä mitä muut vastaavassa asemassa olevat merkittävät sosiaaliset alustat maksavat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
UMG nostaa myös esiin, että TikTokin kovasta kasvusta ja jo massiivisesta käyttäjäkunnasta sekä mainosliiketoiminnasta huolimatta TikTokin osuus UMG:n liikevaihdosta on vain noin 1 prosentin luokkaa.
””TikTok yrittää viime kädessä rakentaa musiikkiin perustuvaa liiketoimintaa maksamatta musiikista käypää arvoa”, UMG totesi kirjeessään.
Lisäksi UMG:llä ei tykätä siitä, kuinka TikTok sallii alustalla tekoälyllä luodut tuotokset ja kehittää työkaluja tekoälysisällön luomiseen. Kasvava tekoälysisällön määrä leikkaa UMG:n mukaan perinteisille artisteille maksettavien korvausten osuutta koko potista.
Kitkerässä valituksessaan UMG toteaa vielä, että TikTok ”tekee vain vähän käsitelläkseen alustallaan olevaa valtavaa määrää sisältöä, joka loukkaa artistiemme musiikkia, eikä se ole tarjonnut mielekkäitä ratkaisuja sisällön läheisyysongelmien lisääntymiseen, puhumattakaan vihapuheen, kiihkoilun, kiusaamisen ja häirinnän hyökyaallosta. alustalla”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ainakin toistaiseksi UMG käyttää kovaa kieltä TikTokia vastaan, mutta nähtäväksi jää löytävätkö yhtiöt lopulta sittenkin sovun jommankumman taipuessa.
”Neuvotteluidemme jatkuessa TikTok yritti painostaa meitä hyväksymään sopimuksen, jonka arvo oli pienempi kuin edellinen sopimus, paljon vähemmän kuin käypä markkina-arvo ja joka ei heijasta sen eksponentiaalista kasvua”, UMG toteaa kirjeessään. UMG:n mukaan TikTok yritti painostaa sitä ”poistamalla valikoivasti tiettyjen kehittyvien artistiemme musiikin pitäen samalla alustalla yleisöä ajavat maailmanlaajuiset tähtemme”.
”TikTokin taktiikka on ilmeinen: käyttää sen alustan voimaa vahingoittaakseen haavoittuvia artisteja ja yrittää pelotella meidät myöntymään huonoon sopimukseen, joka aliarvostaa musiikkia ja vahingoittaa artisteja ja lauluntekijöitä sekä heidän fanejaan”, UMG sanoi. ”Emme koskaan tee sitä. Taistelemme aina artistiemme ja lauluntekijöidemme puolesta ja puolustamme musiikin luovaa ja kaupallista arvoa.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »