Maailmanlaajuinen sovelluskauppa palasi viime vuonna kasvu-uralle kutistuttuaan ensi kertaa vuonna 2022. Yli 100 miljoonaa tuottaneita sovelluksia oli reilut 200, data.ai:n raportti paljastaa.
Sovelluksissa käytettiin vuonna 2023 noin 171 miljardia Yhdysvaltain dollaria, eli noin 155 miljoonaa euroa, mikä on kolme prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Sovelluksia ladattiin 257 miljardia kertaa eli noin prosentin vuotta 2022 enemmän, kun ynnätään yhteen App Storen ja Google Playn lukemat sekä Kiinan yleisimmät Android-sovelluskaupat.
Yli 1 500 sovellusta ylsi vähintään 10 miljardin dollarin vuotuiseen tuottoon 219 nimikkeen ylittäessä 100 miljardin rajan. Yli miljardin tuottaneita sovelluksia oli 13, joista neljä ylsi saavutukseen ensi kertaa: Royal Match, Max, Gardenscapes ja Google One.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mielenkiintoista kyllä, käytetyn rahan määrä kasvoi pelejä nopeammin yleisissä sovelluksissa, joissa kulutettiin vuonna 2023 noin 64 miljardia dollaria, mikä on 11 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Tälle vuodelle data.ai:n analyytikot odottavat merkittävää, peräti 150 prosentin kasvua etenkin sosiaalisen median sovelluksissa, joiden tuottojen ennakoidaan nousevan 1,3 miljardiin dollariin.
Generatiivinen eli tuottava tekoäly nousi toden teolla kaiken kansan tietoisuuteen vuonna 2023, mikä heijastui myös sovelluskauppaan. Tuottavaa tekoälyä hyödyntävien palveluiden markkina kasvoi seitsenkertaiseksi muun muassa älykkäiden keskustelubottien vallatessa alaa.
OpenAI:n ChatGPT sekä Ask AI ja Open Chat ylsivät tuotoissa mitattuna parhaisiin tuloksiin, ja tuottavan tekoälyn arvioidaan entisestään vankistavan asemaansa myös sovelluskaupassa vuoden 2024 aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tekoälybuumi näkyi kiintoisasti myös sovellusten tiedoissa, data:ai huomauttaa. Noin 4 000 sovelluskehittäjää päätti nimittäin lisätä ohjelmansa kuvaukseen tuottavalla tekoälyllä toimivaan keskustelubottiin viittaavan chatbot-sanan, ja myös kokonaan uusia ”chatbot-sovelluksia” saapui markkinoille peräti 2 500 kappaletta.
Eniten sovelluksia asennettiin Kiinassa, Intiassa sekä Yhdysvalloissa. Kaikkiaan älypuhelinsovelluksissa käytettiin aikaa 5,1 biljoonaa tuntia, mikä on kuusi prosenttia enemmän kuin vuonna 2023.
Keskivertokäyttäjä vietti sovellusten parissa yli viisi tuntia vuorokaudessa. Kuuden prosentin vuotuisen kasvun taustalla on suomalaisillekin tuttuja palveluita, kuten YouTube, WhatsApp, TikTok, Google Chrome ja Netflix, joiden parissa monet kuluttavat yhä suuremman osan päivästään.
Vuoden 2023 asennetuin sovellus oli TikTok, mutta eniten aikaa vietettiin Facebookissa. Nähtäväksi jää, kuinka tuottava tekoäly ja muut nousevat ilmiöt vaikuttavat markkinaan vuonna 2024.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »