Google on aloittanut kolmansien osapuolten evästeiden toiminnan alasajon Google Chrome -verkkoselaimessaan tammikuusta alkaen.
Googlen evästeiden alasajon aikataulu on venähtänyt, mutta nyt Google on etenemässä asiassa vuoden 2024 aikana.
4. tammikuuta alkaen Google aloitti rajoittamaan Tracking Protection -nimellä ristityn uudistuksen myötä kolmansien osapuolten evästeiden toimintaa oletuksena osalla Chromen käyttäjistä. Muutos tapahtui kuitenkin aluksi vain satunnaisesti valitulle 1 prosentille Chromen tietokone- ja Android-käyttäjistä maailmanlaajuisesti. Googlen suunnitelmana on tuoda muutos kaikille käyttäjille vuoden 2024 toisen puoliskon aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esimerkiksi Gizmodo-sivusto arvioi 1 prosentin Chrome-käyttäjäosuuden merkitsevän muutoksen tapahtumista jo noin 30 miljoonalla käyttäjällä.
Alkuvaiheessa mukaan valituille käyttäjille Google kertoo asiasta ilmoituksella avattaessa Chrome-selain. Lisäksi osoiterivin oikeaan reunaan ilmestyy uusi silmäkuvake, jos Tracking Protection on käytössä.
Googlella on ollut jo vuosien ajan käynnissä suunnitelma, jossa Chrome ei enää jatkossa tue kolmansien osapuolten evästeitä, vaan Google korvaa ne omalla Privacy Sandbox -ratkaisullaan, joka sen mukaan takaa paremman yksityisyyden.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Evästeet ovat tiedonpalasia, joita verkkosivustot ja esimerkiksi mainosverkostot ovat käyttäneet jo jopa vuosikymmenten ajan käyttäjien toiminnan seurantaan – esimerkiksi selvittääkseen mainonnan tehokkuutta tai mahdollistaakseen kirjautumisen palveluihin. Erityisesti kolmansien osapuolten evästeissä on kyse evästeistä, jotka asettaa joku muu taho kuin verkkosivusto itse, kuten vaikkapa mainosverkosto.
Toistaiseksi jos Chrome havaitsee mahdollisia ongelmia selattaessa – esimerkiksi sivun toistuvan uudelleenlataamisen perusteella – se voi ehdottaa kolmansien osapuolten evästeiden kytkemistä väliaikaisesti päälle tietylle verkkosivustolle.
Google tarjoaa kolmansien osapuolten evästeiden korvaajaksi oman Privacy Sandbox -ratkaisunsa, jonka on tarkoitus mahdollistaa jatkossa verkkomainonnan toiminta selaimen esimerkiksi välittäessä anonymisoitua tietoa kiinnostuksen kohteista selailuhistoriaan perustuen.
Googlen tämän hetken suunnitelmana on poistaa kolmansien osapuolten evästeet käytöstä kaikilta Chromen käyttäjiltä vuoden 2024 toisella puoliskolla. Tältä osin aikataulu on kuitenkin vielä riippuvainen Ison-Britannian kilpailuviranomaisen CMA:sta, jonka huoliin kilpailuvaikutuksista Googlen täytyy vielä vastata, jotta suunnitelma voi toteutua.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »