Apple on myöntynyt sopuun sitä vastaan nostetussa joukkokanteessa. Apple maksaa 25 miljoonan dollarin korvaukset sen perhejako-ominaisuuden virheellisestä markkinoinnista.
Vuonna 2019 Applea vastaan nostetussa kanteessa sitä syytettiin perhejako-ominaisuuteen liittyen virheellisestä markkinoinnista mitä tulee kolmansien osapuolten sovellusten tilauksiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen perhejakotoiminto mahdollistaa yhteensä kuuden perheenjäsenen välillä Applen palveluiden, mutta myös iTunesin, Apple Booksin ja App Storen ostosten jakamisen.
Perhejaon kautta myös tilaukset ovat jaettavissa osaksi perhejakoa lisätyille perheenjäsenille, mutta sovelluskehittäjät voivat valita, etteivät heidän tarjoamat tilaukset ole osa perhejakoa. Näin ollen kaikki sovellusten tilaukset eivät ole jaettavissa perhejaolla, mikä johtikin Applen nyt sopimaan kanteeseen.
Vaikka Apple on sopinut joukkokanteen, ei se myönnä tehneensä mitään väärin ja kiistää antaneensa harhaanjohtavia tietoja. Applen mukaan se päätyi sovintosopimukseen välttäen oikeudenkäynnin mahdollisen kustannuksen ja vaivan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Korvauksia joukkokanteen sopimisen myötä voivat saada vain Apple-käyttäjät Yhdysvalloissa. Korvauksiin ovat oikeutettuja perhejakotoimintoa käyttäneet ja tilauksen tehneet asiakkaat, jotka käyttivät App Storesta 21. kesäkuuta 2015 ja 30. tammikuuta 2019 välillä. Korvauksen määrän pitäisi olla lähtökohtaisesti 30 dollaria, joskin tähän vaikuttaa lopulta ilmoittautuvien määrä. Enintään korvaus voi olla 50 dollaria. 10 miljoonaa dollaria menee asianajajien palkkioihin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »