Ex-OnePlus-pomo Carl Pein vuonna 2020 perustama, Lontoossa päämajaansa pitävä Nothing on tullut toistaiseksi tunnetuksi älypuhelimistaan ja kuulokkeistaan.
Startup- ja teknologiatapahtuma Slushin lavalla Helsingissä perjantaina Carl Pei kuitenkin viime kuukausien mielenmuutoksestaan – hän uskoo nyt uudenlaisen laitteen syrjäyttävän älypuhelimet tulevaisuudessa.
Nothingilta on nähty ensin kesällä 2021 Nothing Ear (1) -kuulokkeet, sitten kesällä 2022 Nothing Phone (1) -älypuhelin, lokakuussa 2022 Nothing Ear (stick) -kuulokkeet, maaliskuussa 2023 Nothing Ear (2) -kuulokkeet ja heinäkuussa 2023 Nothing Phone (2) -älypuhelin. Lisäksi syyskuun 2023 lopulla Nothing laajensi tuotevalikoimaansa valituilla markkinoilla CMF by Nothing -alabrändillä esitellen edullisemmat älykellon ja kuulokkeet sekä lisäksi pikalaturin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nothing on erottautunut toistaiseksi tuotteidensa designilla – Nothingin muotokielen ytimessä on ennen kaikkea läpinäkyvyys – mutta muuten sen tuotteet ovat olleet aika lailla perinteisiä. Tämän Pei myönsikin Slushissa puhuessaan.
Pei päätti jättää OnePlussan vuonna 2020, koska hänellä oli oma erilainen visionsa tulevaisuudesta eikä mahdollisuutta muuttaa suuremman yrityksen suuntaa, mutta Nothingilla ”ensimmäiset vuodet ovat olleet kuitenkin aika samanlaisia”. Tulevaisuuden visio Nothingilla on omanlaisensa ja liittyy teknologian vetäytymiseen enemmän taka-alalle samalla, kun laitteiden tarjoamista mahdollisuuksista tulee yhä kiinteämpi osa käyttäjiensä elämää.
Nothing kertoi marraskuussa toimittaneensa historian aikana jo yli 2 miljoonaa laitetta. Slushissa Pei nosti lisäksi esiin, kuinka yhtiö on toistaiseksi yltänyt kumulatiivisesti lähes 500 miljoonan euron liikevaihtoon ja kuinka sillä on nyt noin 530 työntekijää.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Se saattaa kuulostaa suurelta, mutta kilpailijoihimme verrattuna olemme oikeasti todella pieni”, Pei totesi.
Älypuhelinmarkkinat eivät viime aikoina uusia yrittäjiä ole juuri houkutelleet. Markkina on todella haastava ja jättiläisten hallitsema. Carl Pein mukaan hänen ja tiiminsä oli kuitenkin tultava mukaan tuomaan jotakin uutta ja erilaista – tuomaan muutosta tylsyyden keskelle.
Samanaikaisesti Pein mukaan Nothingin erottaa muista älypuhelinmarkkinoille tähynneistä startupeista kuitenkin ”hyperpragmaattisuus”. Nothing on lähestynyt markkinoita varovaisesti ja vaiheittain. ”Virheet käyvät tällä markkinalla todella kalliiksi”, Pei totesi. Tämä johtuu kilpailukykyisen älypuhelimen vaatimista suurista panostuksista ei vain tuotekehitykseen, vaan myös esimerkiksi komponenttien hankintaan ja tuotantoon.
Pein mukaan Nothing rakentaa nyt vaiheittain omia vahvuuksiaan – ja ero jättiläisiin on kaventunut. ”Rakennamme vahvuutta niin tiimiin, suunnitteluun kuin toimitusketjun hallintaan”, Pei totesi ja kertoi, että Nothingin kustannusero ja kassavirtaero parempien komponenttien ostoehtojen ansiosta on pikku hiljaa pienentynyt. Tämä mahdollistaa jatkossa Nothingille paremman kilpailukyvyn markkinoilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mielenkiintoisimmat kommentit Peiltä kuultiin kuitenkin tulevaisuudesta – ja siitä, miten hän on hiljattain muuttanut mieltään älypuhelimen tulevaisuudesta.
Tähän asti Pei kertoi ajatelleensa, että älypuhelin on ja pysyy ihmisten tärkeimpänä, keskeisimpänä laitteena tulevaisuudessakin.
”Viime kuukausien aikana olen muuttanut mieleni. Uskon nyt, että tulossa uusi pääasiallinen laite, joka perustuu tekoälyyn”, Pei totesi. ”Alussa oli tietokone pöydällä, sitten puhelin taskussa ja nyt tulossa on jotain uutta.”
Tarkasti sitä, miten jonkinlainen uusi laite tulee älypuhelimen syrjäyttämään ei kuitenkaan tiedä vielä kukaan – ei edes Pei.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nothing lähestyy tilannetta rauhallisesti, vaikka muutoksen mahdollisuus on nyt tunnistettu. Pei puhui Slushissa strategianaan olevan hyödyntää ”viimeisenä tulevan etua” (late mover advantage) sen sijaan, että ryntäisi markkinoille suurella riskillä ja kenties ennenaikaisesti.
”Katsomme mikä toimii ja mikä ei. Lopulta menemme all in, kun tiedämme mitä tehdä.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »