Hintavertailupalvelu Hintaoppaan data osoittaa, että tällä hetkellä 6,5 prosenttia Black Friday -viikon tarjouksista on niin sanottuja vale- eli feikkialennuksia. Viime vuoden vastaavana ajankohtana valealennusten osuus oli 11 prosenttia.
Palvelun listaaman noin 1 897 000 tuotteen joukosta hieman yli kuuden prosentin hintaa on siis nostettu ennen uuden alennusmyyntilain edellyttämää 30 päivän tarkastelujaksoa ja laskettu Black Weekin keskiviikkoon mennessä.
“Keinotekoisten hinnan nostojen määrä on prosentuaalisesti lähes puolittunut viime vuodesta, mikä on tietysti kuluttajan kannalta hyvä asia. Lukuja tarkastellessa on kuitenkin tärkeää muistaa, että määrällisesti yli 123 000 tuhannen tuotteen hintaa on nostettu ennen tarkastelujakson alkua ja laskettu Black Weekin aikana korkeiden alennusprosenttien saavuttamiseksi”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett huomauttaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Nopeita hinnanmuutoksia estävä alennusmyyntilaki astui voimaan tämän vuoden alussa, mikä saattaa näkyä tämän vuoden Black Fridayn keinotekoisten alennusten määrässä. Ero viime vuoteen verrattuna on tällä hetkellä huomattava, mutta luvut voivat vielä kehittyä suuntaan tai toiseen”, Matinvesi-Bassett muistuttaa.
Viime vuoden vastaavana Black Weekin tiistaina marraskuun 22. päivä keinotekoisten alennusten osuus oli jopa 11 prosenttia. Viime vuonna feikkialennusten lopullinen määrä asettui Black Fridayn jälkeen kahdeksaan prosenttiin.
Kauppojen tulee nykyään ilmoittaa tarjoushinnan rinnalla tuotteen alin hinta edellisen 30 päivän aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Valealennuksilta voi välttyä juuri hintavertailupalvelujen, kuten Hintaoppaan tai Hinta.fin, toiminnoilla.
Hintaopas kertoo, että sen seuraamista tuotteista 24 prosentilla hinta on tällä hetkellä korkeampi kuin marraskuun alussa. Viime vuonna vastaava luku oli 18 prosenttia. 37 prosentilla tuotteista hinta on laksenut.
Aiempina vuosina Black Fridayn toteutunut keskimääräinen alennusprosentti on ollut noin -5 %. Tämänhetkisen lukujen valossa alennusprosentti näyttää pysyvän tänä vuonna samalla tasolla, ollen tällä hetkellä -4,05 %. Kuitenkin niiden tuotteiden, joiden hinta on laskenut enemmän kuin 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti on tällä hetkellä jopa -21,4 %. Näiden tuotteiden osuus kaikista alennustuotteista on hieman vajaa viidesosa.
“Hintadatan perusteella näyttää siltä, että yhä useampi kauppa on tänä vuonna mukana Black Fridayssa ja aletuotteita nähdään ennätysmäärä. Joukossa on myös aidosti todella hyviä alennuksia. Kaikki tuotteet eivät kuitenkaan suinkaan ole Black Fridayna halvimmillaan, ja lähes neljänneksellä hinta on marraskuun alkua korkeammalla. Myös monia tarjoustuotteita on saanut aiemmin tänä vuonna samaan hintaan, ja saa myös Black Fridayn jälkeen, joten kaupoille kannattaa suunnata harkiten”, Matinvesi-Bassett kommentoi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Black Weekin tämän hetken suosituimmat kategoriat ovat suomalaisten tarjoushaukkojen kestosuosikit: matkapuhelimet, pelikonsolit ja kuulokkeet.
“Tämän hetken suosituimpien tuotteiden joukosta löytyy muun muassa Sonyn PlayStation 5, iPhone 13, Samsung 870 ja Microsoft Xbox -pelikonsoli. Lisäksi suomalaiset etsivät alennusmyynneistä erityisesti televisioita, älykelloja, hajuvesiä ja kannettavia tietokoneita”, Matinvesi-Bassett listaa.
Black Weekin aikana kaikkein suurimpia alennuksia on nähty seuraavissa kategorioissa:
- PlayStation 5 -pelit: -13,6 %
- Urheilukellot -10,2 %
- Kuulokkeet -7,6 %
- Pelit -7,8 %
- Hiiret ja näppäimistöt: -8,7 %
Black Fridayn lähestyminen näkyy paitsi kauppojen alennuksina, myös erittäin runsaana kampanjointina. Yli kolmasosa suomalaisista onkin jo saanut tarpeekseen verkon ja sosiaalisen median puolella tapahtuvasta Black Friday -mainonnasta, ja kokee sen ärsyttävänä. Samaan aikaan 52 prosenttia suomalaisista myöntää kokevansa painetta tehdä ostoksia suurina ostospäivinä. Luku on noussut vuodesta 2021, jolloin 42 prosenttia Hintaoppaan tutkimukseen vastanneista koki vastaavanlaista painetta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan yli puolet kuluttajista on myös päätynyt kuluttamaan enemmän rahaa kuin suunnitteli lähdettyään ensin ostoksille halvan sisäänheittotuotteen perässä. Jopa yli kolmasosa suomalaisista (33,9 prosenttia) rahoittaa Black Friday – tai joululahjaostoksensa maksutavoilla, joiden avulla ostoksen voi maksaa osissa tai myöhemmin.
“Nämä maksutavat ovat erityisen suosittuja nuorten aikuisten keskuudessa, sillä alle 25-vuotiaiden kohdalla luku on noin 40 prosenttia. Erityisen paljon nuoret suosivat verkkokauppojen tarjoamaa osta nyt, maksa myöhemmin -toimintoa, jota kertoi käyttävänsä lähes kolmasosa 18–24-vuotiaista. Nuoret käyttävät kaikista ikäluokista myös eniten erilaisia pikavippejä ja kulutusluottoja,” Matinvesi-Bassett kertoo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »