Tällä viikolla vietetään Black Fridayta, jolloin moni suomalainenkin tekee tavallista enemmän verkko- ja muita ostoksia erilaisten tarjouskampanjoiden vetämänä.
Moni tekee nähtävästi myös virheostoksia, sillä kuljetusyhtiö PostNord on paljastanut jäätävän tilastotiedon palautusten määrästä.
PostNordin mukaan viime vuonna jopa 35 prosenttia PostNordin Suomeen toimittamista Black Fridayn, Black Weekin ja Singles’ Dayn aikana tehdyistä nettiostoksista palautettiin takaisin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Ympäristöpäästöinä näiden palautusten aiheuttama logistinen hiilijalanjälki vastasi keskivertosuomalaisen yli sadan vuoden lentomatkailua. PostNord toivoo kuluttajilta parempaa harkintakykyä myös vuoden suurimman ostoshuuman keskellä, jotta turhat palautukset ja niiden aiheuttamat ilmastopäästöt vähenisivät”, PostNord toteaa.
Black Friday on tätä nykyä jo perinteisesti Suomessa verkkokauppaostosten vilkkain päivä ja tänä vuonna odotetaan jälleen uusia myyntiennätyksiä.
”Moni palautus on tietenkin täysin perusteltu, ja viallinen tai väärä tuote kannattaa aina palauttaa. Aina ei ole kuitenkaan kysymys tästä, sillä suuret tarjoukset aiheuttavat helposti impulsiivistakin ostokäyttäytymistä. Tämä näkyy vastavuoroisesti runsaina palautuksina, kun Black Friday -verkko-ostosten saapuessa iskeekin kulutuskrapula”, PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Toivommekin ostoshuuman keskellä suomalaisilta harkintakykyä, sillä jokainen palautettu tuote aiheuttaa aina ilmastopäästöjä. Esimerkiksi viime vuonna pelkästään PostNordin Suomessa toimittamien, Singles Dayn ja Black Fridayn välillä tehtyjen verkko-ostosten palautusten tuottama logistinen hiilijalanjälki oli noin 63 300 kg CO2e. Se vastaa keskivertosuomalaisen yli sadan vuoden lentomatkailun aiheuttamia ympäristöpäästöjä. Toivomme suuresti, että tänä vuonna tuo monilta osin tarpeeton hiilijalanjälki vähenisi, vaikka verkko-ostosten määrä pysyisikin viime vuoden tasolla”, Starck jatkaa.
Vaikka PostNordin toimittamien palautusten lukumäärä kasvaakin marraskuun lopussa, ei palautusilmiö ole sidoksissa pelkästään Black Fridayhin ja muihin marraskuun suosittuihin ostospäiviin. PostNordin datan mukaan kaikista suomalaisten tekemistä verkkokauppaostoksista palautetaan keskimäärin 30 prosenttia.
”Meidän mielestämme se on todella paljon. Verkkokauppaostosten palauttaminen on nykyään helppoa, ja harva kuluttaja osaa ajatella palautusten tuottamia ilmastopäästöjä”, PostNordin Starck pohtii.
Palautusten määrä vaihtelee merkittävästi eri tuotekategorioissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
PostNordin teettämän tutkimuksen perusteella eniten verkkokauppapalautuksia aiheuttava tuoteryhmä on vaatteet. Kuluttajien ikäryhmistä selvästi eniten palautuksia tekevät alle 30-vuotiaat. Lisäksi tutkimuksen mukaan naiset palauttavat yli tuplasti enemmän verkkokauppaostoksia kuin miehet.
”Nuoret shoppailevat verkkokaupoissa ylipäätään enemmän kuin vanhemmat ikäryhmät, ja he ostavat useimmiten vaatteita. Myös naiset ostavat verkosta enemmän vaatteita kuin miehet. Toki on hyvä huomioida, että naiset tekevät usein ostoksia myös muille kuin itselleen, esimerkiksi muun perheen puolesta”, PostNordin Johanna Starck avaa syitä tilastojen takaa.
”Emmekä me voi tietenkään syyttää palautusten suuresta määrästä vain kuluttajia, saati jotain tiettyä kuluttajaryhmää. Myös verkkokauppojen tulee tarjota tuotteistaan mahdollisimman tarkat tiedot, jotta virheostoksia ei tehdä. Esimerkiksi monet vaateverkkokaupat näkevät nykyään todella paljon vaivaa sen eteen, että kuluttaja osaa ostaa vaatteesta varmasti oikean koon. Lisäksi teknologiset innovaatiot kuten tekoälyn tekemät suositukset tai lisätty todellisuus tarjoavat jo nyt ja tulevaisuudessa paljon ratkaisuja kestävämpään nettiostamiseen, kun kuluttaja voi vaikkapa testata ensin virtuaalisesti, että sopiiko uusi sohva varmasti omaan olohuoneeseen”, Starck kertoo.
PostNordin mukaan Ruotsissa useat ammattiliitot ovat jopa vaatineet ilmaisten palautusten kieltämistä ruotsalaisilta verkkokaupoilta, vedoten kuljetusalan työolosuhteiden parantamiseen – mutta myös kestävämmän kulutuksen edistämiseen sekä ilmastopäästöjen vähentämiseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ruotsin kaupan alan liitto Svensk Handel ei ole kuitenkaan innostunut ilmaisten verkkokauppapalautusten kieltämisestä. Svensk Handel pelkää, että kiellon myötä ruotsalaiskuluttajat siirtyisivät helpommin ulkomaisten verkkokauppojen asiakkaiksi. Näin tavaroiden kulkema matka kasvaisi etenkin palautusten myötä entisestään. Lisäksi monet suuret ulkomaiset verkkokauppatoimijat ovat usein peräisin maista, joissa kestävän kehityksen tavoitteet ovat huomattavasti Pohjoismaita alhaisemmat.
”Ruotsissa käyty keskustelu osoittaa, että tuskin Suomessakaan on olemassa mitään kovin yksinkertaista ratkaisua palautusten aiheuttamien ympäristöpäästöjen kitkemiseksi. Siksi haluamme neuvoa kuluttajia tekemään Black Fridayn verkko-ostoksia harkiten. Myös pakettiautomaattien ja muiden noutopisteiden suosiminen kotiinkuljetusten sijaan auttaa päästöjen vähentämisessä”, PostNordin Johanna Starck muistuttaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »