Tutkimusyhtiö Canalys odottaa erilaisten teknisten rannekkeiden toimitusten nousevan tänä vuonna 17 miljoonaan kappaleeseen viime vuoden 1,6 miljoonasta.
Canalys jakaa rannekemarkkinat perusrannekkeisiin, joita on muuten kutsuttu muun muassa aktiivisuusrannekkeiksi, sekä älykkäiksi rannekkeiksi, joista on puhuttu laajemmin myös älykelloina.
Mielenkiintoisesti sekä perusrannekkeiden että älyrannekkeiden markkinat jakautuivat Canalysin mukaan vuonna 2013 melko samalla tavalla yhdelle hallitsevalle pelurille ja kahdelle melko tasavahvalle ja sitten joukolle muita – suurimmat toimijat olivat kuitenkin erit. Perusrannekkeiden selkeä johtaja oli 58 prosentin osuudellaan Fitbit, joka tuonut markkinoille Force- ja Flex-rannekkeet. Kakkosena tuli Up-rannekkeesta tuttu Jawbone 21 prosentilla ja Nike täydensi kolmikon 14 prosentin osuudellaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älykkäissä rannekkeissa eli älykelloissa ykkönen oli Samsung Galaxy Gear -älykellollaan, jonka osuudeksi Canalys laskee 54 prosenttia. Kakkospaikalla oli jo pidempään älykelloja tehtaillut Sony 19 prosentin osuudellaan ja kolmantena Pebble 16 prosentin osuudellaan.
Canalysin tilastot mittaavat laitteiden toimituksia niiden valmistajilta toimitusketjuun, eivät myyntiä loppuasiakkaille. Samsungin Galaxy Gearin osalta toimitusten kääntyminen todelliseksi myynniksi voikin osoittautua ongelmaksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Samsung lanseerasi Galaxy Gearin suurella markkinointipanostuksella, joka herätti merkittävää kuluttajakiinnostusta. Laitteen toimitukset veivät Samsungin älyrannekekategorian huipulle, tosin pettymykseksi jäänyt läpimyynti vaatii lisää myynninedistämistoimintaa tulevina kuukausina”, kommentoi Canalysin pääanalyytikko Chris Jones. ”Perusranneketoimittajilla on merkittävämpää puettavien laitteiden osaamista ja ne ovat toimittaneet toistaiseksi suurempia määriä, mutta älykkäät rannekkeet kasvavat jo nopeammin. Yhä enemmän älyrannekkeisiin tulee perusrannekkeiden toimintoja kahden kategorian yhdistyessä”
Samsungilta odotetaan uudistetun Galaxy Gear 2 -mallin julkistusta jo 24. helmikuuta Mobile World Congress -tapahtuman yhteydessä.
Canalys odottaa, että vuoden 2014 aikana puettavasta teknologiasta tulee paljon aiempaa suurempi juttu ja avaintuotekategoria kuluttajateknologiassa. Kasvu kiihtyy sen mukaan erityisesti terveys- ja hyvinvointisegmenttien vetovoimalla. Tämän vuoden ennustetun 17 miljoonan rannekelaitteen toimituksista älyrannekkeiden eli älykellojen osuudeksi Canalys odottaa jo kahdeksaa miljoonaa. Tämän pitäisi nousta 23 miljoonaan vuonna 2015 ja 45 miljoonaan 2017.
”Puettavien rannekkeiden markkinassa on todella kyse terveyden kuluttajistumisesta”, toteaa Canalysin analyytikko Daniel Matte. ”Tulemme näkemään jännittäviä innovaatioita, jotka mullistavat terveydenhuollon alan tänä vuonna, ja yhdessä kasvavan tietoisuuden kanssa henkilökohtaisesta hyvinvoinnista jonka ne tuovat käyttäjilleen, tietokoneen pitämisestä ranteessa tulee yhä yleisempää.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Canalys odottaa Android-käyttöjärjestelmällä olevan merkittävä roolinsa älykkäiden rannelaitteiden tulevassa kasvussa anturitekniikan kehittymisen ohella.
Applen laajasti huhuttua iWatchia Canalys ei tiedotteessaan erikseen mainitse, mutta myös se voi olla tulossa jo tämän vuoden aikana markkinoita sekoittamaan. iWatchin keskiössä odotetaan olevan juurikin erilaisten terveys- ja liikuntaseurannan toimintojen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »