Elon Musk nousi tuolloin vielä Twitterinä tunnetun palvelun pääomistajaksi reilu vuosi sitten, ja sen jälkeen on sattunut ja tapahtunut.
Twitteristä X:ksi nimensä muuttunut palvelu on pysynyt uutisten keskipisteessä monien muutosten myötä, mutta palvelun käyttäjämäärä on raportoidusti kulkenut alaspäin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
DNA:n teettämän sosiaalisen median tutkimuksen mukaan Suomessa X:n käyttö on kokonaisuudessaan pysynyt samalla tasolla kuin aikaisemmin. Kyselytutkimus paljastaa palvelusta poistuneen käyttäjiä, mutta samaan aikaan miehillä ja 35–44-vuotiailla X:n käyttö on lisääntynyt.
DNA:n selvityksessä ”en käytä X:ää” -vastanneista 23 prosenttia kertoo käyttäneensä palvelua aiemmin. Lisäksi noin kolmannes kertoo vähentäneensä palvelun käyttöä viime aikoina. 21 prosenttia vastaajista puolestaan koki, että heidän viestipalvelu X:n käyttönsä on lisääntynyt.
Viikkotasolla nuoremmat ikäryhmät käyttävät X:ää vanhempia enemmän. Päivittäinen käyttö on kasvanut 35–44-vuotiaiden keskuudessa kahdeksan prosenttia viime vuodesta. 55–64-vuotiaissa käyttö on vähentynyt eniten, sillä 42 prosenttia ikäryhmän vastaajista sanoo vähentäneensä X:n käyttöä viime aikoina.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vähentämisen syiksi vastaajat mainitsivat useimmiten omistajamuutoksen ja palvelun yleisen ilmapiirin. Palvelun sisällön mielenkiintoisuus oli puolestaan suurin syy käytön lisääntymiselle. Huomioitavaa on, että vain neljä prosenttia käyttää X:n maksullista versiota, mikä ei ennusta hyvää aikeille tehdä palvelusta maksullinen.
Lisäksi tutkimuksesta nousee esille mielenkiintoinen ero miesten ja naisten välillä.
Miesvastaajista neljäsosa koki, että heidän X:n käyttönsä on viime aikoina lisääntynyt. Naisista puolestaan 41 prosenttia koki viettävänsä palvelussa nyt vähemmän aikaa kuin aiemmin.
“Ylipäätään X:n käyttö on yleisempää miesten kuin naisten keskuudessa. Keväällä tehdyssä Digitaalinen elämä 2023 -tutkimuksessa 21 prosenttia miehistä vastasi käyttävänsä sitä, naisissa lukema oli kahdeksan prosenttia. Tämä näkyy sekä päivittäisessä että viikoittaisessa käytössä – kumpikin on noin tuplasti yleisempää miehillä”, DNA:n sosiaalisen median asiantuntijana toimiva Brand Manager Julia Arko arvioi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suosiossa X on on merkittävä poikkeus, sillä naiset käyttävät sosiaalista mediaa muuten enemmän kuin miehet. Esimerkiksi molemmissa ryhmissä WhatsApp on eniten käytetty palvelu: naisista sitä käyttää lähes 80 prosenttia ja miehistä vajaa 70. Digitaalinen elämä -tutkimuksessa nousi esille, että sosiaalisen median käytössä korostuu vuorovaikutus muiden kanssa. Yleisin tapa osallistua on jättää reaktioita muiden julkaisuihin, mitä tekee puolet vastaajista.
Eri sosiaalisen median palveluiden osalta suomalaisten päivittäinen käyttö on lisääntynyt eniten WhatsAppissa, joka on kaikissa ikäryhmissä käytetyin palvelu. Kasvua on myös nuorempien ikäryhmien suosimissa YouTubessa ja TikTokissa. Muissa palveluissa käyttö on kasvanut maltillisesti. Käyttäjämäärissä viestipalvelu X on DNA:n tutkimuksen Suomen 10. suosituin some-kanava, mutta sillä on vahva asema yhteiskunnallisessa keskustelussa.
“Tutkimme DNA:lla myös sosiaalisen median käyttöä, sillä muutokset tapahtuvat siellä nopeasti – alustat kehittyvät ja käyttötavat muuttuvat. Ihmisillä on luontainen tarve olla yhteydessä toisiinsa ja sosiaalisen median kanavat tukevat tarvetta. X-palvelu on ollut pitkään alusta erilaisille keskusteluille, mutta muutoksien vuoksi esimerkiksi asiantuntijakeskustelu voi tulevaisuudessa siirtyä toisille alustoille kuten LinkedIniin, Threadsiin, Blueskyhin ja Mastodoniin”, toteaa Brand Manager Julia Arko.
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä – sosiaalisen median lisätutkimus 2023 tehtiin online-paneelissa 28.8–3.9.2023. Sen tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset käyttävät viestipalvelu X:ää. Tutkimukseen vastasi reilu tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Laajempi Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 8.4.–3.5.2023. Lisätietoa tutkimustuloksista löytyy DNA:n verkkosivuilta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »